Een communicatiebureau speciaal voor eerlijke handel dat op vraag foto’s en video’s levert, raad en marketingopleidingen aanbiedt en dat zich toespitst op de sociale netwerken? Je moet er maar opkomen. Ronny Hermosa deed het.
Ronny Hermosa strikken voor een interview is geen makkie. Hij is een globetrotter die opleeft van ontmoetingen. Hij is constant onderweg, reist gezwind van het ene land naar het andere over de verschillende continenten volgens de contracten die hij aangaat met eerlijke producenten die hij op film wil vastleggen.
In 2012 reisde hij bijvoorbeeld van India naar Bangladesh, dan naar Thailand en Indonesië, waarna hij de Stille Oceaan overstak om via Sydney in Chili te belanden en van daaruit verder te reizen naar Argentinië, Ecuador en Costa Rica. Bij elke tussenstop bracht hij een bezoek aan of verbleef hij bij een speler uit eerlijke handel of duurzame ontwikkeling. “Het is de enige manier om mijn reizen rendabel te houden”, legt hij uit. “Ondernemingen voor eerlijke handel hebben meestal niet veel geld voor een videoproductie. Ik moet me dus aanpassen en me zoveel mogelijk verplaatsen.”
In 2011 richtte Ronny Fair Trade Connection op: een communicatiebureau en tevens vzw speciaal gericht op eerlijke handel. Fair Trade Connection maakt video’s en inhoud voor sociale media en heeft ook een luik communicatie-opleidingen. Zijn klanten zijn zowel kleine producenten als grote (uiteraard eerlijke) distributienetwerken.
Van Blankenberge tot Chiangmai
Wat bracht deze oud-student economische wetenschappen, gespecialiseerd in ontwikkelings-samenwerking, zo ver? Voor hij aan het avontuur begon had hij nog nooit een camera van dichtbij gezien. Na zijn studies liep hij stage bij Oxfam-Magasins du Monde. Hij kon aan de slag bij de Schone Kleren-campagne, een campagne die streeft naar betere arbeidsomstandigheden in de textielsector in ontwikkelingslanden. “Na afloop van mijn stage wou ik bij Oxfam blijven werken. Zo ben ik magazijnier geworden in hun opslagplaats. Daarna bood zich de gelegenheid aan om de WFTO-wereldconferentie van 2007 in Blankenberge voor te bereiden.”
Hij was vastbesloten om in de sector te blijven en liet zijn project een tijdlang rijpen. Hij vond dat ook kleine producenten zich moeten verkopen en op het voorplan treden om kopers beter te kunnen overtuigen. Hij trok naar Thailand om een pilootfilm te maken over ‘Thai Tribal Crafts’, een organisatie die werk verschaft aan stammen – de Hmong, onder andere – in het noorden van het land. Hij leerde de opname- en montagetechnieken al doende. Daarna keerde hij met zijn film in de hand terug naar Oxfam-Magasins du Monde. Daar stelde hij voor een wereldreis te maken en video’s op te nemen van hun leveranciers. In 2011 liet de ngo hem kleine portretten maken van twee van hun belangrijkste leveranciers in India en van andere contacten in zes verschillende landen.
Uiterst toegankelijke opleidingen
Ronny en zijn collega reizen licht met hun computer, een Canon 70D en een ‘pocket camera’ als enige bagage. Dat volstaat om goede beelden te schieten. Ze verblijven over het algemeen tussen zeven en tien dagen op elke plaats. Zo kunnen ze gemiddeld drie video’s van een drietal minuten opnemen en een tiental interviews afnemen. De montage neemt twee werkdagen in beslag. Wie weet wat een videoproductie inhoudt, weet ook dat de reizen van Fair Trade Connections niet echt dienen om uit te rusten.
Na de WFTO-conferentie van Arusha (Tanzania) waaraan hij nog deelnam, laste Ronny in 2013 een rustpauze in van 6 maanden in Barcelona. “Ik had zin om even gas terug te nemen. En ik zat ook met een ander project in mijn hoofd, een start-up gebaseerd op de nieuwe technologieën.” Het project had niet het verhoopte succes, maar hij deed wel wat ervaring op in het domein.
Deze ervaring kon hij goed gebruiken toen hij de draad met Fair Trade Connection weer opnam: “Ik heb veel geleerd over het internet en de sociale media. Naast het maken van video’s en websites, geef ik ook opleidingen over ‘social marketing’, blogs en uiteraard visuele productie.” Zijn prijzen zijn conform de middelen van de fairtradespelers: zo vraagt hij voor een workshop van één dag over sociale media een minimumprijs. Het is de bedoeling om de winkels, federaties of producenten onder zijn klanten met deze kleine opleidingen verder te professionaliseren. “De opleidingen zijn zeer toegankelijk. Ze zijn aangepast aan de realiteit en de vragen van de producenten. Soms volstaat het om enkele tips en trucs te laten zien.”
Als de grote spelers het spel meespelen…
Ronny beschouwt zichzelf nu als een kei in videomarketing en wil zijn expertise graag delen. Eén van de nieuwe projecten van Fair Trade Connection is producten te laten praten via QR-codes. Door de QR-code van een product te scannen met een smartphone kan de consument verbonden worden met een korte video van een minuut waarin de producent wordt voorgesteld. “Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld wordt. Mensen willen graag het verhaal kennen achter het product dat ze kopen.”
Ronny gaat altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om eerlijke handel te promoten en tegelijk Fair Trade Connection te doen draaien. Hij kwam met een nieuw idee: zijn reiservaringen delen met andere internetgebruikers. “Het gaat om ‘video blogging’, een beetje in de trend van uitzendingen als ‘J’irai dormir chez vous’ (een Frans realityprogramma zoals het Vlaamse ‘Toast Kannibaal’) of ‘Peking Express’. Elk week neem ik minstens één video-episode op die ik meteen monteer en online plaats, over de mensen die ik heb ontmoet of de ondernemingen voor eerlijke handel die ik heb ontdekt. Ik mik op meer dan 20 000 ‘volgers’ op Facebook en op ons YouTube-platform.” Daarvoor zou het ideaal zijn om een grote sponsor te vinden of om een beroep te kunnen doen op crowdfunding.
Fair Trade Connection begint naam te maken in het milieu. Onder zijn klanten telt Ronny Hermosa Magasins du Monde, WFTO, FairTrade Belgium (ex-Max Havelaar), Fair Trade Original en vele producenten. Tijdens de reizen verzamelt Fair Trade Connection HD-video’s en foto’s, beelden die ook te koop worden aangeboden worden op de website van de vereniging. De vzw bestaat vandaag uit twee voltijdse werkkrachten. “In de wereld van de eerlijke handel zijn wij bij mijn weten de enigen die dit soort diensten aanbieden. Gewoonlijk worden de video’s in deze sector opgenomen met een smartphone of ze worden gemaakt door een reclamebureau dat meer ervaring heeft met een soort corporate stijl”.
Los van het enthousiasme van zijn oprichter, kan een marketing- en communicatiebureau speciaal voor eerlijke handel zelf duurzaam zijn? Momenteel laat de levensstijl van Ronny Hermosa hem toe ervan te leven. Hij is niet bepaald veeleisend en altijd onderweg. “Maar zo’n bureau is perfect haalbaar. In de sector leeft de vraag naar dit soort communicatie en opleidingen. Het volstaat dat de grote spelers uit de sector het spel meespelen”, beseft Ronny. De nieuwe informatietechnologieën zijn toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding en hebben alles in huis om de ondernemers van duurzame ontwikkeling voor hun zaak te winnen.