GingerLove, een warme drank met een stevige smaak van citrusvruchten, gember en kruiden, vond de weg van de menukaart van eethuis Lombardia naar vele huiskamers. Uitvinder Alain Indria toverde ondertussen nog twee smaken uit zijn hoed: Coconut Vibrations en GreenLove.
GingerLove ontstond per toeval in het populaire vegetarische eethuis Lombardia in Antwerpen. Alain Indria, de zoon van de oprichtster van Lombardia, maakte bijna tien jaar geleden een warme drank op basis van citrusvruchten en gember voor zichzelf. Een klant vroeg of hij het mocht proeven en vond het heerlijk.
“Verschillende andere klanten wilden het ook proberen en zo is de bal aan het rollen gegaan,” vertelt Alain Indria, die we ontmoeten in het legendarisch restaurant. “Ik verdraag geen koffie en thee vind ik nogal flauw van smaak. Ik mengde dus altijd allerlei ingrediënten tot een drankje dat ik lekker vind en dat me de nodige energie verschafte. Vijf builtjes thee, kruiden, bloemen, sappen, enzovoort.”
Alain doet niets liever dan smaken creëren die mensen graag lusten. “Langs de kant van mijn moeder hebben we al 120 jaar koks in de familie. Ik kook niet graag, maar ik creëer wel smaken. Ik droom er zelfs van.” De vegetarische patés die je in de Lombardia kan krijgen, heeft Alain uitgevonden. “Het idee ontstaat in mijn hoofd en ik kan de smaak exact beschrijven. Na ettelijke experimenten in Lombardia bereik ik mijn eureka moment : ‘Dat is het!’”
Peace and love
Door de enthousiaste reacties van zijn klanten besloot Alain de gemberdrank op de menukaart van Lombardia te plaatsen. Deze gezonde hot drink met schuimlaagje werd een hit. In 2010 werd het de officiële warme drank van het Belgische paviljoen op de wereldexpo in Shanghai. Op dat moment was Alain net gestart met de verkoop van de drank, die GingerLove gedoopt werd, in doosjes. “Mensen wilden de drank ook thuis kunnen drinken. Het was een lange zoektocht naar de juiste ingrediënten, maar uiteindelijk lukte het me om een kwalitatief en gezonde drank te ontwikkelen.”
“In Lombardia komt de hele wereld bij elkaar,” zegt Alain waarna hij enthousiast “Bonjour” roept naar een klant die juist binnengekomen is. “Ik wilde vanaf dag één iets terug doen voor de wereld,” vervolgt hij. “In het begin was GingerLove een conventioneel product, maar we wilden dat het zowel bio als fair trade zou zijn.” Met bio-leveranciers had Alain al veel ervaring omdat Lombardia hoofdzakelijk bio serveert. Voor de zoektocht naar fairtrade-ingrediënten kreeg hij de hulp van Vredeseilanden.
“Ik kende Vredeseilanden eigenlijk niet. Iedereen die ik aansprak, of ze nu jong, oud, hip, rijk of arm waren, had wel een positief verhaal over Vredeseilanden te vertellen. Bovendien vond ik de naam heel peace and love klinken en dat past wel bij ons,” lacht Alain. “Bij Vredeseilanden hebben ze ons echt goed geholpen om van GingerLove een eerlijk product te maken.”
De ontwikkeling van de Lombardia hot drinks was een proces van vallen en opstaan. “Het was keihard, maar ook leuk en boeiend,” zegt Alain. “Ik ben gelukkig niet iemand die snel opgeeft, maar ik moet toegeven dat het niet gemakkelijk was. Op basis van proefstalen besliste ik welk ingrediënt ik wilde bestellen. Zo heb ik eens drie ton besteld van een bepaalde grondstof, maar bij de levering bleek dat het product er helemaal anders uitzag en ook anders proefde dan de staal. Als klein bedrijf kan dat fataal zijn.”
Coconut Vibrations et GreenLove
“Door de samenwerking met Vredeseilanden, en sinds een tijdje ook met Fairtrade Belgium, heb ik veel food knowhow opgedaan. Dat helpt me enorm bij het creëren van nieuwe smaken,” zegt Alain. “Enkele maanden geleden lanceerde we twee nieuwe dranken: Coconut Vibrations met kokos en ananas en GreenLove op basis van matcha en appel.” Uiteindelijk wil Alain een mooi assortiment met verschillende varianten aanbieden, onder de naam “Lombardia Hot Drinks”.
“Je merkt dat je met het Fairtrade-label nieuwe markten aanboort. Er zijn verschillende multinationals die één fairtradeproduct lanceren en de rest van hun assortiment onveranderd laten. Maar door dat ene product raken ze binnen bij grootretailers en bespelen ze de publieke opinie over hun volledige gamma. Ik zou niet weten waarom ik niet volledig voor fair trade en bio zou kiezen. Ik vind dat normaal. Ik ben dan ook met het motto ‘peace en love’ opgegroeid.”
De Lombardia Hot Drinks worden voornamelijk verkocht in bio- en delicatessenwinkels en geserveerd in de horeca. “Veel horeca is geïnteresseerd in iets dat gezond, lekker en fair trade is,” zegt Alain. “Onze dranken worden toch iets meer door vrouwen gekocht. Ik merk dat zij meer openstaan voor innovatie dan mannen. Zij zijn mijn ambassadrices.” Alain wijst een vrouw aan die net aangekomen is in Lombardia. Ze had GingerLove geproefd in een sportcentrum, maar kon het bij haar in de buurt niet kopen. Dus heeft ze vandaag een afspraak met Alain om te bespreken hoe ze daar iets aan kan veranderen.
Er zijn ook enkele Oxfam-Wereldwinkels die de Lombardia Hot Drinks verkopen. Bij een samengesteld product moet minimum een vijfde van de ingrediënten Fairtrade* gecertifieerd zijn, alvorens het product het Fairtrade label mag dragen. Oxfam-Wereldwinkels legt de lat voor de producten in hun winkels hoger. “Er moet voor hen 51 procent eerlijke ingrediënten in het product zitten. Onze dranken zijn voor 67 procent Fairtrade, dus wij mochten er zeker bij.”
Fair trade én bio
Liefst van al wil Alain dat zijn producten op termijn 100 procent eerlijk worden. “Dat is niet evident, omdat simpelweg niet alle ingrediënten zowel biologisch als eerlijk te verkrijgen zijn. Bij het maken van recepturen blijft steeds het wikken en wegen welke biologische en eerlijke ingrediënten voorhanden zijn om zo tot the perfect taste te komen.
Indien recepturen enkel biologisch kunnen zijn en niet fair trade door de herkomst van de grondstoffen, trachten we intern toch om de productie zo eerlijk mogelijk te voeren, denk maar aan lokale en Europese bioproducenten bijvoorbeeld.”
Voor Alain zou fair trade en biologisch hand in hand moeten gaan. Momenteel zijn 80 procent van de ingrediënten van de Lombardia Hot Drinks biologisch en 67 procent Fairtrade. “Fairtrade Belgium helpt me nu met het vinden van boeren die Fairtrade én bio kunnen leveren of eventueel al Fairtrade zijn en ook willen omschakelen naar bio. Zo hopen we om binnen 4 à 6 maanden het biocertificaat te behalen.”
“De productie gebeurt lokaal. Ook alle bijkomende activiteiten, zoals de kartonproductie en het drukwerk gebeuren binnen een straal van 50 kilometer. Ook dat maakt in mijn ogen deel uit van een eerlijke productie. Ik ga bijvoorbeeld geen Tsjechisch karton aankopen omdat er hier in België ook goede kartonproducenten gevestigd zijn. Hierdoor kunnen we meehelpen aan lokale tewerkstelling. Dat kost allemaal wat meer, maar ik denk dat de consument wel bereid is om daarvoor te betalen.”
De keuze voor biologische en Fairtrade-ingrediënten en lokale productie, zorgen voor een hoge productiekost. “Ik moet dus ook een goede omzet zien te draaien, anders stopt het verhaal,” zegt Alain. “Daarvoor moeten we met grote afnemers samenwerken, wat niet evident is als klein bedrijf. We hebben een key-accountmanager die zich eveneens bezig houdt met export. We verkopen in Nederland in winkelketen De Tuinen en hebben een goede distributeur voor Zweden. Er lopen ook contacten met distributeurs uit Noorwegen, Finland en de UK.”
Alain wil dat Lombardia Hot Drinks een familiebedrijf blijft. “Er zijn al enkele durfkapitalisten over de vloer gekomen die wilden investeren. Ik ben nooit goed geweest in het volgen van orders dus heb ik dan ook steeds vriendelijk bedankt. Pas op, ons bedrijf moet omzet halen, anders redden we het niet alleen. Maar ik geloof 100 procent in mijn dranken en ik vind ze nog steeds heel lekker!” lacht Alain. “Het blijft heel boeiend en je ziet het bedrijf elke dag groeien. Wat een fantastisch gevoel is.”