Het Trade for Development Centre peilde naar de mening, houding en het aankoopgedrag van Belgen ten opzichte van non-food fairtradeproducten[1]. Deze studie heeft als doel om de gedragingen en verwachtingen van de consumenten m.b.t. non-food fairtradeproducten (NFFP) beter in kaart te brengen.
De studie werd uitgevoerd door Dedicated Research: 1015 Belgische consumenten van 18 jaar en ouder vulden tussen 22 mei en 8 juni 2015 een online enquête in. Dit kwantitatieve luik werd voorafgegaan door een verkennende fase in maart 2015: 13 mensen namen hiervoor deel aan een discussiegroep.
Belangrijkste bevindingen
- Non-food fairtradeproducten (NFFP) zijn niet zo bekend bij Belgen: 42% kan spontaan geen enkel product noemen;
- Qua verkoop hinken NFFP achterop tegenover eerlijke voedingsproducten;
- De belangrijkste motieven om NFFP te kopen zijn solidariteit met kleine producenten (31%) , een goede daad stellen (26%). Voor 1 op 4 Belgen vormt het “eerlijke karakter” geen motivatie tot aankoop;
- De belangrijkste remmingen zijn: de gebrekkige beschikbaarheid (29%), de perceptie van een te hoge prijs (23%) en de twijfel of het geld naar de producenten terugvloeit (15%);
- Een betere beschikbaarheid is de grootste trigger om over te gaan tot de aankoop van NFFP: 69% zou bij een betere beschikbaarheid gemakkelijker geneigd zijn om NFFP te kopen.
- Meer dan de helft van de Belgen is voorstander om NFFP te integreren in supermarkten.
[1] Volgende categorieën werden bevraagd: kledij voor volwassenen, hygiëne en cosmetica, modeaccessoires, huislinnen, lederwaren, kinderspeelgoed en knuffeldieren, kinderkledij, decoratie, tafelkunst, onderhoudsproducten.
Koptekst fotocredit : L’Envol du Colibri
Rapport - Verkennende fase
Aantrekkelijkheid en aankoopgedrag van non-food fairtradeproducten
Download
Final Report - Kwantitatieve fase
Aantrekkelijkheid en aankoopgedrag van non-food fairtradeproducten
Download