Teruggeven wat je neemt, dat is de missie van New Tree. Het Belgische bedrijf wil niet zomaar chocolade maken, nee, het maakt gezonde chocolade met verrassende smaken én in ruil voor al dat lekkers dat de aarde ons schenkt zet het zich in voor een groenere en socialere wereld. Dat chocolade gezond is wisten we al, maar dat het ook verantwoord en duurzaam kan zijn, is nieuw. Dat vraagt om een woordje uitleg.
Reeds als kind was Benoît De Bruyn een nature lover. Hij studeerde biochemie en werkte bij enkele grote bedrijven maar gaf veertien jaar geleden dat alles op om zijn droom te realiseren: een product op de markt brengen dat lekker en gezond is en met veel respect voor het milieu tot stand komt. Hij kwam op het idee om chocolade te maken met verschillende smaken door er planten en vruchten aan toe te voegen, zoals lavendel, tijm en chilipeper. Destijds bestonden enkel klassieke chocoladerepen; met de combinatie van verfijnde, natuurlijke smaken en heilzame ingrediënten creëerde New Tree een unieke zintuiglijke ervaring. De chocolade moest niet alleen van erg goede kwaliteit zijn, ze moest ook minder suiker en vet bevatten zonder aan smaak in te boeten. New Tree was ook de eerste om chocopasta zonder olie te maken. De laatste jaren kwam palmolie vaak negatief in het nieuws, en veel bedrijven vervangen nu de palmolie door een gezondere olie, maar New Tree laat de olie helemaal weg en voegt meer amandelmelk toe.
De filosofie van het bedrijf bestaat uit drie pijlers: smaak, gezondheid en duurzaamheid. Met dat laatste begrip beoogt New Tree een sterk milieubewustzijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hun groene logo in de vorm van een blad staat symbool voor die visie. David Jesus de Sousa, verantwoordelijke marketing & sales, legt uit hoe New Tree ‘duurzaamheid’ vertaalt naar de realiteit. “Het eerste aspect, respect voor het milieu, betekent dat we ons inzetten om voor, tijdens en na de productie onze impact op het milieu te beperken. We gebruiken enkel papier dat het FSC-logo heeft en afkomstig is van goed beheerde bossen. De verpakking wordt gedrukt met plantaardige inkt die veel minder schadelijk is voor het milieu dan inkt op basis van aardolie. De elektriciteit die we gebruiken komt uit hernieuwbare bronnen. We komen met de fiets naar het werk en voor grotere verplaatsingen vervingen we tien jaar geleden onze bedrijfswagens door hybride modellen. Dat is wat we hier kunnen doen. Maar we steunen ook met veel overtuiging een herbebossingsproject in Noord-Ecuador, in het Amazonenwoud. Daar wonen de Kichwa-Indianen in een groot gebied dat rijk is aan petroleum. Nu wordt er over 200 km een ‘muur’ van bomen geplant in Sarayuku om hun territorium af te bakenen zodat de multinationals daar niet komen. Het project beschermt dus zowel de levenswijze van de bewoners als de biodiversiteit van het woud. Daarnaast kozen we er ook voor om de volledige CO2-emissie van onze producten en activiteiten te compenseren, van de productie van ruwe grondstoffen tot transport en distributie. We doen dit in samenwerking met CLIMACT. Elk jaar berekenen zij onze uitstoot en geven zij advies hoe we dit kunnen compenseren, bijvoorbeeld door de bouw van windmolens in India mee te financieren.”
Het tweede aspect, maatschappelijk verantwoord ondernemen, ziet New Tree zowel lokaal als globaal. In samenwerking met Travail & Vie, een sociale onderneming, worden twintig mensen tewerkgesteld. Zij staan in voor de verpakking. Verder van huis tracht New Tree de kleine landbouwgemeenschappen waar hun ingrediënten vandaan komen te steunen en te beschermen via fair trade. Alle cacao is fair trade gecertificeerd en is afkomstig uit slechts vier coöperatieven in de Dominicaanse Republiek en Peru. David: “Ons hele gamma is bio en fair trade, behalve de karamelwafeltjes omdat daar geen chocolade inzit. Zes jaar geleden zijn we daar mee gestart. We vinden het belangrijk om voor ‘eerlijke’ chocolade te kiezen. Zo hopen we de problematiek in Ivoorkust, waar kinderen in slechte omstandigheden op cacaoplantages werken, een halt toe te roepen. We kiezen voor fair trade omdat je een eerlijke prijs betaalt zodat de cacaoboer er van kan leven.”
New Tree heeft geen rechtstreeks contact met de producenten, de FLO-gecertificeerde chocolade wordt bij Callebaut ingekocht, zij leggen de contacten met de producenten. Het heeft even geduurd voor New Tree de juiste fairtradechocolade vond om het hele gamma te vervangen. Meer dan een jaar zocht Callebaut naar chocolade die aan hun kwaliteitsnormen beantwoordde.
“Voor ons is fair trade een plus, een extra. We profileren ons niet als fairtradechocolade omdat we het eigenlijk vanzelfsprekend vinden. Wat ons betreft zouden alle merken enkel met fairtrade-ingrediënten mogen werken. We zijn ook meer dan fair trade alleen, we staan voor smaak, voor gezond, voor respect voor mens en natuur. Fair trade past gewoon in dat verhaal. Het doel van New Tree is mensen laten genieten van het leven, onze chocolade is gezonder dan andere en intussen lever je een bijdrage aan de maatschappij en het milieu.”
“Kiezen voor fair trade levert geen concurrentievoordeel op, zegt David. “We zijn een klein bedrijf, hier werken vijf mensen. Grootschalige distributie is niet gemakkelijk en er is veel concurrentie. Destijds bestond er enkel chocolade met nootjes, intussen bieden andere merken ook chocolade met vruchten aan. We proberen onszelf te vernieuwen, iets uniek aan te bieden. In België vind je ons gamma bij Delhaize, Carrefour en de bio-shops. We zijn nu ook gestart met e-commerce. We vinden stilaan een afzet in Frankrijk en de VS. In San Francisco hebben we sinds kort onze eigen shop, waar je ook een koffie kan drinken of een slaatje eten.”
Verontrusten de recente krantenberichten hem over de te verwachten cacaoschaarste en het feit dat chocolade steeds duurder zal worden? “Wij zijn sowieso duurder dan een multinational omdat we op kleinere schaal produceren. Daarbij komt dat we al die duurzame projecten willen steunen. Maar mensen die ons kopen geloven in het succes van deze projecten en hebben dat er voor over.”