Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.
Het doel van deze studie is om meer inzicht te krijgen in de eisen en trends van de markt en in de lokale en regionale handelsketens voor thee, koffie en cacao in Oost-Afrika.
Het onderzoek toont aan dat een redelijk deel van de koffie- en theeproductie in Oost-Afrika Fairtrade gecertificeerd is. Het bewustzijn van de consument over ethische labels en producten is er echter zeer laag waardoor het marktaandeel van Fairtrade-gecertificeerde warme dranken dit momenteel ook is (minder dan 1%). Aangezien consumenten over het algemeen positief staan tegenover de waarden die aan de basis liggen van Fairtrade is er zeker groeipotentieel voor Fairtrade-gecertificeerde warme dranken in Kenia en de ruimere regio.