TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

herent

Herent sport in schone kleren

Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.

Hoe ziet jullie actie eruit?

“We starten met een traject om de zeven lagere scholen uit onze gemeente te laten overschakelen op duurzame sportkledij. Tijdens de Week van de Fair Trade gaan we in alle scholen langs. Een kort toneeltje maakt duidelijk hoe kleren gemaakt worden en waar ze vandaan komen. Met een groot T-shirt illustreren we dat de arbeiders die ze maken maar een heel klein deel krijgen van wat wij in de winkel betalen. Zo zien de kinderen snel in dat er iets niet klopt in die handelsketen. En hebben ze meteen oren naar hoe het anders kan. Achter de schermen gaan we met de directies en leerkrachten aan het werk om duurzame alternatieven voor de turnuniformen te vinden.”

“Hiermee gaan we verder op hetzelfde spoor als vorig jaar. Toen focusten we ook op schone sport-outfits, maar richtten we onze pijlen op de Herentse sportclubs. Twee van de drie clubs die toen aan de slag gingen, kopen ondertussen T-shirts van merken die lid zijn van de Fair Wear Foundation. Voor wedstrijdkledij, baskettruitjes bijvoorbeeld, blijkt een echt duurzaam alternatief voorlopig niet te vinden. De grote merken die die kledij aanbieden, nemen wel initiatieven … Maar die zijn te mager als je ze vergelijkt met certificeringen als GOTS, Fairtrade of Fair Wear Foundation.”

Waarom organiseren jullie deze actie?

“Met Ecolife zetten we in de eerste plaats in op ecologie, maar je kan de sociale aspecten daar niet los van zien. Daarom laten wij elk jaar van ons horen tijdens de Week van de Fair Trade. Wie echt duurzaam wil werken, kijkt zowel naar de impact op het milieu als op de mensen. Zo kan je kleren van biokatoen niet duurzaam noemen als er kinderarbeid aan te pas komt en zet een correct loon geen zoden aan de dijk als arbeiders in ongezonde omstandigheden moeten werken.”

“De Week van de Fair Trade vinden we een ideaal moment om de duurzame alternatieven bij meer mensen bekend te maken. We zoeken telkens naar een concept dat mensen goesting geeft om mee te doen.”

Ecolife doet al voor de vijfde keer mee met de Week van de Fair Trade.

Wat is er dit jaar anders dan andere jaren?

“We richten ons elk jaar op een andere, helder afgebakende doelgroep. Zo bedenken we telkens een originele activiteit die voor die specifieke mensen echt leuk en inspirerend is. En kunnen we de achterliggende boodschap op de juiste manier concreet maken voor de mensen die we voor ons hebben.”

“Hoewel we nu twee jaar na elkaar – en volgend jaar ook nog – inzetten op fair wear, verschilt de doelgroep en de aanpak. De jaren voordien deden we compleet andere dingen. Zo organiseerden we enkele jaren geleden een fietstocht met meer dan honderd jongeren van de jeugdbewegingen uit de gemeente. De tocht hield drie keer halt: bij de wereldwinkel, een zelfoogstboerderij en de Noord-Zuiddienst van de gemeente. Daar hadden we het over ecologisch toerisme, wat aansluit bij onze stedenband met Cobán in Guatemala.”

“Een andere keer sensibiliseerden we het voltallige gemeentepersoneel van Herent over eerlijke kleren. We zochten en vonden fairtradegecertificeerde alternatieven voor de werkkledij van de technische dienst. Met een ludieke quiz stelden we deze voor aan de medewerkers van de gemeente.”

“In 2015 organiseerden we samen met voetbalclub KFC Herent een Fair Trade Voetbalcup. Tijdens het tornooi – dat trouwens met fairtradegecertificeerde ballen gespeeld werd – maakten de spelers kennis met uiteenlopende fairtradeproducten. Ook was het voor de club een ideaal moment om faire wijn en koffie te lanceren in de kantine.”

Werken jullie ook samen met andere partners?

“Zeker, bij al onze projecten betrekken we partnerorganisaties en zoeken we medestanders. Uit ervaring weten we dat we via deze samenwerkingen het meest impact hebben. We gaan telkens op zoek naar mensen die lokaal de nodige contacten hebben en het klappen van de zweep kennen.”

“Uiteraard zijn we zelf geen expert in alle aspecten van eerlijke handel. Daarom kijken we uit naar mensen en organisaties die dat wel zijn. Wanneer kan je kleren echt ‘eerlijk’ noemen? Waar zitten de verschillen tussen de duurzaamheidslabels? Met dat soort vragen gingen we dit jaar bijvoorbeeld te rade bij WSM (We Social Movements – voordien Wereldsolidariteit, nvdr). Met hun Schone Kleren Campagne kennen ze daar alle details over fair fashion.”

“Voor de acties over duurzame sportkledij krijgen we bovendien steun van drie bekende Herentse sporters: triatleet Pieter Heemeryck, polsstokspringster Elien Vekemans en duatleet Seppe Odeyn. Met hen als ambassadeurs bereiken we extra mensen.” Op de M-Fair in Mechelen gaf Ecolife eveneens een workshop rond eerlijke sporkleren. Daar was Piet Den Boer, ex-KV Mechelen speler, het gezicht van de campagne.

“Sinds we vijf jaar geleden voor het eerst meededen met de Week van de Fair Trade, pakken we onze actie samen aan met de trekkersgroep van FairTradeGemeente Herent. Daarnaast zijn de gemeentelijke diensten steevast betrouwbare partners. Rond sportkledij kregen we bijvoorbeeld hulp van de Dienst Sport & Vrije Tijd. De medewerker bracht ons in contact met de juiste mensen bij de sportclubs en zette ons project op de agenda van de sportraad.”

Organiseren jullie ook de rest van het jaar activiteiten rond fair trade?

“De rest van het jaar blijven we vooral nauw opvolgen wat we in gang gezet hebben. We willen meer doen dan eenmalig sensibiliseren. Na twee Week van de Fair Trade-acties over sportkledij streven we ernaar het aankoopgedrag van een school of sportclub blijvend te veranderen. Zo’n club of school kan niet zomaar van leverancier veranderen, dat beseffen we heel goed. Ze hebben bijvoorbeeld al een sponsorcontract met hun huidige leverancier, ze moeten iedereen binnen hun organisatie meekrijgen en dan is er nog het prijskaartje. Terwijl de meeste mensen vooral de acties tijdens de Week van de Fair Trade zien, beweegt er het hele jaar door heel wat achter de schermen.”

Ecolife’s drie gouden tips

  • Baken je doelgroep af

I“Mik niet op een te breed publiek, maar omschrijf vooraf heel helder wie je wilt bereiken. Alleen zo kan je een activiteit organiseren die de mensen echt aanspreekt. Als mensen je evenement bezoeken omdat ze het echt leuk vinden, dringt je boodschap veel beter door.”

  • Laat mensen iets dóén

“Mensen onthouden dingen beter als ze zelf iets hebben beleefd, gezien, gedaan … in de plaats van alleen maar gehoord. Maak je evenement interactief. Dat hoeft niet spectaculair te zijn. Op scholen laten wij bijvoorbeeld de leerlingen in hun eigen T-shirt kijken waar het gemaakt is, en dat met een sticker aanduiden op een wereldkaart. Zoiets blijft bij.”

  • Werk samen

“Bij Ecolife hebben we de expertise om trajecten op te zetten die bijvoorbeeld Herent duurzamer maken, maar niet de mankracht om tijdens de Week van de Fair Trade een groot evenement te organiseren. Daarom werken we altijd samen met de plaatselijke FairTradeGemeente-trekkersgroep: samen zetten we het traject op en via de trekkersgroep zorgen we voor draagkracht en zichtbaarheid. De trekkersgroep is onontbeerlijk om het project uit te voeren. Op die manier vullen we elkaar goed aan. Daarnaast gaan we ook te rade bij organisaties die expert zijn in het thema waarover we het willen hebben. Zo hebben we, afhankelijk van het thema, al samengewerkt met Schone Kleren Campagne, met een lokale CSA-boer (community supported agriculture, nvdr), met Oxfam-Wereldwinkels en met de dienst Mondiaal van de Gemeente Herent.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.