Volgens de cijfers die Fairtrade Belgium op 27 mei publiceerde, steeg het volume van Fairtrade gelabelde producten dat in België werd verkocht in 2019 met 41%. De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018. De positieve trend van de afgelopen jaren zet zich onverstoord door. Dit toont aan dat de vraag van de consument naar meer ethische producten blijft toenemen, maar ook dat industrie en supermarkten steeds meer eerlijke producten beschikbaar maken in de winkelrekken.
De verkoop van producten met een Fairtrade label (vroeger bekend als Max Havelaar) blijft aanzienlijk stijgen op de Belgische markt: +15% voor koffie, +31% voor cacaoproducten en +47% voor bananen. Meer dan één op vier bananen in België draagt vandaag een Fairtrade label. Twaalf maanden geleden waren dat er nog één op vijf. Ook cacao (6,7%) en koffie (4,6%) zien hun marktaandeel continu stijgen.
Lees ook
Belg heeft na corona honger naar meer duurzame en faire producten
De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis – valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op.