De campagne ‘FairTradeGewest’ wil mensen bewustmaken van eerlijke handel en het thema op de agenda plaatsen van zowel de Gewestregering en het -parlement als van de gewestelijke administraties, de gemeenten en de lokale actoren. Doel is een gedragswijziging tot stand te brengen bij de consument.
‘FairTradeGewest’ promoot een verantwoorde consumptie voor meer sociale en economische rechtvaardigheid zowel in het Noorden als in het Zuiden. Dit door verschillende criteria te definiëren waartoe het Gewest zich dan engageert.
De twee campagnes ‘Maak van België een Land van de Fair Trade’ en ‘Communes du commerce équitable’ hebben tot doel eerlijke handel in België te bevorderen, zowel op nationaal als op lokaal niveau. Ze bundelen hun krachten om met de verschillende gewesten van het land samen te werken en zo ook ‘van Brussel een FairTradeGewest te maken‘.
Brussel, FairTradeGewest is een initiatief van het platform voor eerlijke handel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat bestaat uit de campagne ‘Communes du commerce équitable’ (van Oxfam-Magasins du monde, Miel Maya en Fairtrade Belgium), het Trade for Development Centre van Enabel, BFTF (de Belgian Fair Trade Federation), Brussels International en hub.brussels, waarin vertegenwoordigers van lokale overheden en andere verenigingen zetelen. Het initiatief krijgt de steun van Staatssecretaris Pascal Smet, bevoegd voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Op 12 mei werd het initiatief ‘Maak van Brussel een FairTradeGewest’ officieel gelanceerd in het Brussels parlement met onderstaande video, waarin ook federaal minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir haar steun uitspreekt. Alle criteria waartoe het Brussels hoofdstedelijk gewest zich engageert, staan hieronder vermeld.