TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Barometer fair trade 2024

Enabel’s TDC bestelt tweejaarlijks een barometer rond fair trade die de mening, houding en het gedrag van de Belgen tegenover fair trade in kaart brengt.

De barometer 2024 werd uitgevoerd door Dedicated: 1.504 Belgen van 16 jaar en ouder willekeurig gekozen uit hun panel werden online bevraagd tussen 9 en 24 juli 2024.

Hieronder zijn enkele conclusies terug te vinden. Een samenvatting van het rapport en de volledige resultaten zijn onderaan te downloaden.

Maatschappelijke percepties

  • Thema’s zoals gezondheid (87%) en koopkracht (86%) blijven de belangrijkste bezorgdheden van de Belgen.
  • Globaal genomen, zijn vrouwen en de oudsten meer bezorgd over maatschappelijke thema’s dan de andere bevolkingscategorieën.

 Consumptie attitudes

  • Op de vraag ‘wat betekent verantwoord consumeren voor u?’ antwoordt
    • 32% Meer recycleren, hergebruiken of repareren
    • 29% Seizoensgebonden producten kopen
    • 28% Lokale producten kopen, uit korte ketens

Algemene kennis over eerlijke handel

  • 85% van de Belgen heeft al gehoord over eerlijke handel.
  • De drie voornaamste kenmerken die spontaan worden genoemd:
    • 58% Correcte verloning, juiste prijzen in lijn met de productie
    • 34% Duurzaam – ecologisch – biologisch
    • 30% Het respect voor werkomstandigheden, mensenrechten, kinderarbeid…
  • Merken en labels die spontaan worden gelinkt aan eerlijke handel: 28% Oxfam, 16% Fairtrade en 5% Max Havelaar

Perceptie van eerlijke handel

Positief

  • 72% Eerlijke producten kopen, zorgt voor betere levensomstandigheden voor de producenten en arbeiders in landen uit het Zuiden.
  • 66% Ik heb het gevoel een goede daad te doen door eerlijke producten te kopen.
  • 66% Eerlijke handel draagt positief bij aan de ecologische en solidaire transitie

Negatief

  • 25% Eerlijke producten zijn te alternatief voor mij
  • 24% Eerlijke producten zijn een hype, iets van voorbijgaande aard.
  • 23% Ik vind eerlijke producten over het algemeen niet zo lekker of mooi als ‘gewone’ producten

Info over fair trade

  • 2 op 5 personen vinden dat ze genoeg informatie krijgen over eerlijke handel
  • 54% heeft al gehoord over de Week van de Fair Trade, toch heeft slechts 15% er al aan deelgenomen. Grotere deelname bij de jongeren en in Brussel.
  • Na deelname aan de Week van de Fair Trade is 41% van wie eraan deelnaam anders gaan consumeren en meer producten uit eerlijke handel beginnen kopen

Aankoop van fair trade

  • 77% van de respondenten heeft al fairtradeproducten gekocht (20% doet dit ‘vaak’).
  • De redenen voor niet-consumptie
    • 27% komt niet bij consumenten op
    • 26% voorkeur voor andere bekende merken
    • 23% geen vertrouwen in het feit dat het producten uit eerlijke handel zijn
  • 7,43 op 10: De consumenten geven een zeer hoge score aan producten uit eerlijke handel.
  • Redenen die zouden aanzetten tot consumptie
    • 37% een lagere prijs
    • 24% een grotere beschikbaarheid
    • 21% een ruimer aanbod
    • 20% een erkend label
  • 44% van de respondenten is bereid om meer te betalen om producten uit eerlijke handel te consumeren.

Belang types producten

Qua belang dat respondenten hechten aan het kunnen kopen van verschillende types producten staat lokaal bovenaan, gevolgd door bio, dan eerlijke producten, gevolgd door ethische en dan ecologische.

Samenvatting rapport

Barometer fair trade 2024
Download

Volledige resultaten

Barometer fair trade 2024
Download
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.