Het Trade for Development Centre wil MKMO’s (micro, kleine en middelgrote ondernemingen) en producentenorganisaties actief in fair trade en duurzame handel versterken door hen tools aan te bieden om zich te onwikkelen op economisch vlak.
Veel van deze organisaties hebben heel wat potentieel, maar missen de nodige kennis op vlak van marketing en beheer waardoor hun potentieel onderbenut blijft. TDC is ervan overtuigd dat deze skills aan te leren zijn. Daarom ontwikkelden we een uniek, participatief en op maat gemaakt coachingtraject
Het coachingtraject van TDC wil de capaciteiten van deze organisaties versterken op vlak van management (financieel, organisatorisch, beheer) en marketing (positionering, markttoegang, communicatie, verkoop). Dit alles in combinatie met financiële steun om de gedefinieerde strategieën uit te voeren.
Ons doel is producenten de middelen, de kennis en skills in handen te geven om zelf tot oplossingen te komen, strategieën uit te werken, te innoveren en te ondernemen. Alleen zo kunnen producenten hun onderneming op een duurzame manier laten groeien.
De coaching wordt ter plaatse gegeven door specialisten in marketing en business management. TDC streeft ernaar om steun te bieden die neutraal en onpartijdig is. Wat het best is voor de MKMO is steeds het startpunt van de reflectie. In de coaching worden bijvoorbeeld geen specifieke markten beoogd, maar wordt de organisatie net zo goed mogelijk voorbereid om de markten te betreden die ze zelf voor ogen hebben.
Een voorafgaande opleiding in data capturing (gegevensverzameling)
Deze vooropleiding heeft als doel een eerste business review te maken. In deze vooropleiding wordt een eerste analyse gemaakt van de markt (een SWOT analyse, een marktanalyse etc.), van de financiële aspecten (kostenberekening, reading accounts, etc.) en van de organisationele aspecten (HR, beheer, etc.). De coach begeleidt de deelnemers doorheen deze volledige business review zodat ze (beter) begrijpen hoe hun onderneming evolueert en ze tot nieuwe inzichten komen over hun activiteiten, financiën en positie op de markt.
Hierna voorziet TDC een volledig coachingtraject voor elke geselecteerde organisatie die bestaat uit:
Coaching in financieel en business management
Aangepast en op maat gemaakt voor elke individuele MKMO behandelen deze sessies alle organisationele en financiële aspecten zoals business reviews, de uitwerking en de verbetering van het business plan, de uitwerking van een budgetplan, de realisatie van financieel en organisationeel management dat toeziet op volgende aspecten: tools, financieel beleid van de organisatie, cash flow, stock, risicoanalyse, etc.
Coaching in marketing
Aangepast en op maat gemaakt van elke individuele MKMO behandelen deze sessies alle marketingfases zoals interne en externe marktanalyse, get definiëren van een strategie, target en positionering, het formuleren van een marketingmix, get faciliteren van promotie en communicatie, het faciliteren van prospectie, etc.
Financiële steun
TDC kent een beurs toe aan de MKMO die hen toelaat activiteiten te financieren die tijdens de coaching werden vastgelegd en in lijn liggen met de strategie. zoals het verwerven van management tools, productontwikkeling, opleidingen, design of de realisatie van promotie- en communicatiemateriaal, deelname aan beurzen…
Tussen 2018 en 2022 biedt TDC in Afrika steun aan zowel: