Opgericht in 2003 in Agboville, even ten noorden van Abidjan, is SCINPA met vier opkooppunten voor de cacao van haar 3000 leden al jaren een gevestigde waarde in de regio. De coöperatie heeft al een hele weg afgelegd en bouwde doorheen de jarenveel krediet op, bijvoorbeeld door te investeren in gemeenschapsprojecten zoals schooltjes en waterpompen en door tijdens politieke crisismomenten consequent de belangen van de boeren te blijven verdedigen. SCINPA heeft een grote klant: Cargill. Die betaalt mee aan de Utz-certificatie en de veldscholen voor de boeren.
De coöperatie wordt geconfronteerd met de klassieke problemen onderaan de cacaoketen: door cashproblemen kunnen ze slechts een gedeelte van de oogst van hun leden opkopen en bij gebrek aan klanten kunnen ze maar een beperkt gedeelte aan Fairtradevoorwaarden verkopen, Cargill kiest immers voor Utz-certificatie. Daarom stelde SCINPA zich kandidaat voor het marketing coachingprogramma van TDC. In de zomer van 2016 ging die van start met een voorbereidende sessie plaats om alle gegevens rond volumes, omzet en inkomsten beter in kaart te brengen. Een jaar later trok de marketingcoach van TDC opnieuw naar Agboville om samen met de producenten te brainstormen over strategieën, doelgroepen, boodschappen en communicatiekanalen. Communicatie bleek immers hun zwakke punt.. Met het communicatiebudget van TDC werden onder meer radiospots, een website, folders en brochures gemaakt. Prioriteit was een brochure die boeren met tekst en vooral met beelden – voor zij die niet kunnen lezen – uitlegt hoe de certificatie in zijn werk gaat, en een voorstellingsbrochure voor potentiële klanten. Die laatste werd reeds gebruikt eind oktober 2017 op het Salon van de Chocolade in Parijs.
De tweede coachingmodule in november 2017 viel samen met het drukbezochte Salon International de l’Agriculture et des Ressources Animales (SARA) waarop SCINPA een goed georganiseerde stand bemande. De organisatie ontmoette er onder andere de minister voor landbouw en duurzame ontwikkeling en de ambassadeur van Nederland die hen binnenkort zal komen opzoeken. SCINPA kreeg sindsdien ook meer persaandacht met onder andere een artikel in het tijdschrift Afrique Culture en een interview op de zender RTI dat werd uitgezonden in prime time. Een boost voor de visibiliteit! In 2017 was goed voor SCINPA 5000 ton cacaobonen.
Lees ook
Yeyasso in Côte d’Ivoire
YEYASSO is een coöperatie in een vrij afgelegen gebied in het westen van het land, tot voor enkele jaren een onstabiele regio omwille van de burgeroorlog. Vroeger was het bij uitstek een koffiestreek, mede door de klimaatverandering wordt cacao steeds interessanter
Duurzame certificeringen in de cacaosector
Deze presentatie geeft een overzicht van de voor- en nadelen van Fairtrade, Utz en Rainforest Alliance certificeringen in de cacaosector.
Eerlijke handel worstelt om de cacaoboeren uit de armoede in Ivoorkust te halen
De afgelopen jaren hebben studies aangetoond dat de cacaoboeren in Ivoorkust in armoede leven: 0,86 euro, ongeveer 1 dollar per dag, is wat ze verdienen volgens Barry-Callebaut en het Franse ontwikkelingsagentschap [1]. Inkomen dat hen onder de armoedegrens houdt[2], met als uitvloeisel kinderarbeid en galopperende ontbossing (de productiviteit van ontgonnen land vereist minder arbeid in de beginjaren).