Hoeveel werkgevers kiezen voor duurzame producten op de werkvloer?
Uit deze opiniepeiling in opdracht van TDC blijkt dat werkgevers minder geneigd zijn om duurzame of eerlijke producten te kiezen dan individuele consumenten: 33% van de werkgevers koopt duurzame producten tegenover 54% van de consumenten[1].
Geografisch zijn er ook grote verschillen: in Vlaanderen koopt 34% van de werkgevers eerlijk of duurzaam tegenover 26% in Wallonië. Brussel scoort het hoogst met 43%.
Kwaliteit (91%) en prijs (75%) zijn de belangrijkste aankoopcriteria voor werkgevers. Dat de producten duurzaam zijn, vindt maar 41% van de werkgevers belangrijk. Als werkgevers geen duurzame producten kopen, is dit vooral uit gemak: 62% is tevreden over de producten die ze nu aankopen of denkt dat hun vaste leverancier geen duurzame producten aanbiedt (55%). Werkgevers die wel kiezen voor duurzame producten doen dit vooral uit ideologische milieu- of strategische overwegingen. Heel wat onder hen gaven aan dat ze leveranciers uit eigen streek kozen.
Papier, suiker en koffie met eerlijk of duurzaam label worden het vaakst gekocht, maar er bestaat duidelijk veel verwarring wat betreft de verschillende labels, merken en organisaties.
Het goede nieuws is dat 45% van de werkgevers die momenteel geen duurzame producten koopt, zegt bereid te zijn dit wel te willen doen in de toekomst.