TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Chocolatoa: meer dan alleen een chocolademaker

Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede. 

Lees meer »

Bananenpionier AgroFair blijft innoveren

Dat vandaag 1 op de 4 bananen in België fair trade is, hebben we voor een groot stuk te danken aan AgroFair. Met zijn Oké-bananen was het in 1996 de eerste om bananen onder eerlijke handelsvoorwaarden naar Europa te halen. Frank Vermeersch van AgroFair geeft ons een blik achter de schermen van deze pionier in duurzame handel.

Lees meer »

Label ‘Biogarantie Belgium’: biologische landbouw, lokale productie en eerlijke handel in één

Het Biogarantie-label groeit uit tot ‘Biogarantie Belgium’. Het label wil zich steeds verantwoordelijker en veeleisender opstellen tegenover het begrip ‘biologisch’. En het wil de Belgische productie en verwerking in de kijker zetten. Een ander doel is de werknemers in de landbouwketen een correcte prijs te garanderen. Concreet gaat het om een compleet lastenboek dat de landbouwers zelf opstellen.

Lees meer »

Kalani: huislinnen dat biologisch én fair trade is

Kalani maakt huislinnen dat zowel biologisch is als fair trade. Het is een van de weinige textielmerken ter wereld dat precies weet waar het katoen voor zijn huislinnen vandaan komt. Oprichter Bruno Van Steenberghe praat over zijn engagement voor de boeren in India, over zijn aandacht voor het milieu en de gezondheid van zijn klanten.

Lees meer »

Fako: Beninees fruitsapbedrijf kreeg coaching van TDC

Colette Yehouénou woont in Cotonou, de economische hoofdstad van Benin. Ze was pas dertien toen haar vader stierf en dwong haar om te stoppen met haar studie om voor haar drie broers te zorgen: “In die tijd hield ik al van koken, maar ik ging over op haute couture. Ik heb getraind en ben mijn eigen bedrijf begonnen. Ik combineerde naaien en fournituren. Ik had klanten die hun spullen bij mij kochten en op een dag legde een van hen me uit dat hij een training in de agrofoodsector volgde. Ik was zeer geïnteresseerd, en ik heb me ingeschreven voor de tweede promotie”.

Lees meer »

TDC lanceert call for proposals

TDC lanceert een call for proposals voor Afrikaanse MKMO’s en producentenorganisaties actief in duurzame productie en handel. Via deze oproep kunnen zij een financiering van TDC aanvragen voor acties die het beheer van hun organisatie en de toegang tot de markt verbeteren. Deadline 10 september!

Lees meer »

Europeanen willen duurzamer eten, maar zien obstakels

De meeste Europese consumenten zijn bereid duurzamer te eten, maar willen dat het toegankelijker en gemakkelijker wordt. We onderschatten de milieuimpact van onze eigen eetgewoontes. Dit zijn enkele resultaten uit een enquête die door verschillende nationale consumentenorganisaties werd afgenomen bij Europeanen.

Lees meer »

Supergoods: duurzame kleren voor trendy shoppers

Het Mechelse koppel Tonny van Bavel en Anne Hilden waagde in 2012 de sprong in het diepe. Ze openden in hun thuisstad Mechelen de eerste Supergoods-winkel. Vandaag heeft de fair fashion-zaak ook vestigingen in Antwerpen en Gent. Een gesprek met de oprichter over duurzaam ondernemen, eerlijke mode en de solden die hij liever afschaft.    

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.