TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Chocolatoa: meer dan alleen een chocolademaker

Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede. 

Lees meer »

L’envol du Colibri in Namen: een hoogvlieger in eerlijke mode

In Namen openden Sophie Depas en Esther Sougné eind 2019 de boetiek ‘L’envol du colibri’. Dáárvoor verkochten ze al tweeënhalf jaar kleding via privéverkopen en op fairtradebeurzen. Zij steunen het idee van ethische en duurzame mode en bieden zowel mannen- als vrouwenmerken aan. Een interview met beide dames.

Lees meer »

Mr. Manchette overtuigt fair fashion-leken met duurzame hemden

“Onze hemden moeten de koper in de eerste plaats opvallen omdat ze stijlvol en kwalitatief zijn. Zo bewijzen ze dat dat perfect hand in hand gaat met eerlijk en ecologisch.” Aan het woord is An Boone, oprichtster van het Belgische fair fashion-merk Mr. Manchette. Met haar duurzame herenhemden vult ze een leemte in zowel conventionele kledingzaken als fair fashion-winkels. 

Lees meer »

Het creëren van de Nieuwe Economie – Bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten

Een rapport van WFTO, Traidcraft Exchange, University of York en Cambridge University onthult de belangrijkste kenmerken van missie-geleide bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten en zorgen voor een direct contrast met de profit-primacy bedrijven. Het rapport daagt leiders binnen de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector uit om missiegerichte bedrijfsmodellen te bevorderen.

Lees meer »

Biodyvino: goede wijn, zonder bittere nasmaak

Vincent De Coninck is een ondernemer in de breedste zin van het woord: hij zette de afgelopen tien jaar zowel een wijnhandel als een netwerk voor sociaal ondernemerschap op poten, organiseert events en geeft lezingen. Al die initiatieven maken deel uit van eenzelfde missie: via sociaal ondernemen een betere wereld creëren voor toekomstige generaties.

Lees meer »

EU-wetgevingsinitiatief over verplichte due diligence voor bedrijven

“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.

Lees meer »

World Fair Trade Day: doe mee met de fotowedstrijd!

Op 9 mei is het World Fair Trade Day. Een speciale editie. Want we vieren die allemaal in ons kot en binnenkort ook weer in de winkel. Kies nu volop voor fair trade en wees dubbel solidair, met de producent én met de handelaar! Doe mee aan de fotowedstrijd en toon ons en de rest van de wereld dat jij kiest voor fair trade.

Lees meer »

Cosmetica

De cosmeticasector doet heel hard zijn best om het vertrouwen van de consument te winnen inzake duurzamheid nadat de voorbije jaren heel wat commotie ontstond over dierproeven bij het testen, toxische stoffen en microplastics in de producten en over het gebrek aan transparantie. Heel veel cosmeticamerken beweren natuurlijk of biologisch te zijn. Maar is dat wel zo?

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.