TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Cacao Okapi

La coopérative Cacao Okapi a été créée en octobre 2019 et compte à ce jour 431 producteurs. Elle est chargée de l’encadrement des producteurs dans la production de

Lees meer »

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Dominique Persoone opent chocoladefabriek in Congo

Binnenkort openen drie Belgen een chocoladefabriek vlak bij Virunga, het grootste natuurpark van Afrika. Het door de Unesco erkende domein is in handen van de Belgische prins Emmanuel de Merode. Hij is een van de drie investeerders, naast de Belgische chocolatier Dominique Persoone en Dimitri Moreels die eigenaar is van cacao-exporteur Copak. Hoeveel de drie ondernemers investeren, willen ze niet kwijt. “Dat is ook nog niet helemaal duidelijk’, zegt Persoone. We hebben net de eerste machines besteld in India.”

Lees meer »

Cacao: van minimumprijs naar leefbaar inkomen

In 2016 steeg de mondiale cacaoproductie met 3 tot 5% dankzij gunstige weersomstandigheden. De wereldmarktprijs zakt vrijwel meteen met 30%. Die prijsdaling werd nooit doorgerekend aan de consument en de cacaoboer betaalt het gelag. Wat is dan het effect van al die duurzame labels? En waar staat Fairtrade in zijn zoektocht naar een leefbaar inkomen voor de cacaoboer?

Lees meer »

TDC en bedrijven actief in België ontmoeten elkaar

Heel wat coöperaties en kleine bedrijfjes uit de partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking actief in eerlijke of duurzame handel kregen de afgelopen jaren steun van het TDC in de vorm van financiële steun of via een coaching in marketing of business management of een combinatie van beide. Het doel is telkens het verhogen van de marktkansen van kleine
producenten. Sommige van die coöperaties bouwden
commerciële relaties op met bedrijven actief in België.

Lees meer »

TDC engageert zich voor Beyond Chocolate-partnerschap

Op 5 december, aan de vooravond van Sinterklaas, tekenden verschillende vertegenwoordigers uit de chocolade-industrie, de retail en het maatschappelijk middenveld het Beyond Chocolade-partnerschap met als doel om tegen 2025 voor 100% duurzame Belgische chocolade te gaan en tegen 2030 alle cacaoproducenten een leefbaar inkomen te bezorgen. Ook Enabel ondertekende het partnerschap met een concreet engagement voor het Trade for Development Centre (TDC).

Lees meer »

Mini-enquête: fair trade en de publieke sector

In opdracht van TDC voerde Dedicated een kleine enquête uit om zich een beeld te vormen van de mening, houding en het aankoopgedrag van de publieke sector. Van de 14 respondenten gaven er 11 aan belang te hechten aan fair trade. Twaalf onder hen zeiden ook effectief fair trade te kopen voor consumptie op de werkvloer.

Lees meer »

Marktstudie: Warme dranken in Kenia en Oost-Afrika

Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.

Lees meer »

Eerlijke handel worstelt om de cacaoboeren uit de armoede in Ivoorkust te halen

De afgelopen jaren hebben studies aangetoond dat de cacaoboeren in Ivoorkust in armoede leven: 0,86 euro, ongeveer 1 dollar per dag, is wat ze verdienen volgens Barry-Callebaut en het Franse ontwikkelingsagentschap [1]. Inkomen dat hen onder de armoedegrens houdt[2], met als uitvloeisel kinderarbeid en galopperende ontbossing (de productiviteit van ontgonnen land vereist minder arbeid in de beginjaren).

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.