EUDR uitgesteld maar niet gestript
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Lijst van met dwangarbeide vervaardigde producten: Met dwangarbeid vervaardigde producten – Consilium
Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!
De Europese Unie gaat drie belangrijke duurzaamheidsverordeningen samenvoegen tot één omnibuswetgeving. Het gaat om de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CS3D), de Corporate Sustainability Reporting
TDC organiseert samen met de Belgische fairtradeorganisaties een smakelijk fairtradeontbijt op 16 januari in het peristylium van het federaal parlement. Wil je erbij zijn? Schrijf je nu in!
Zo’n 5 jaar geleden besloot de befaamde Belgische chocolatier Galler om voor eerlijke handel te kiezen en alleen nog maar fairtradecacao te kopen. Een grote verandering, die deel uitmaakt van een bredere, diepgaande transformatie van het bedrijfsmodel.
Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.
Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede.
Op 14 november stemde het Europees Parlement over het voorstel van de Commissie om de implementatie van de EU Ontbossingsverordening (EUDR)1 met 12 maanden uit
Het Trade for Development Centre peilt tweejaarlijks naar de bekendheid, mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Dankzij deze opiniepeiling krijgen we een beeld van de situatie vandaag en kunnen we de evoluties in kaart te brengen.
Een proefproject dat wordt ondersteund door het Trade for Development Centre stelt Coopara in staat om de fermentatie en kwaliteitscontrole van haar cacao te centraliseren. Met als resultaat: 70% cacao van graad 1, de markt van Nestlé binnen handbereik en de interesse van Belvas, een Belgische producent van bio- en fairtradechocolade.
Nadat de cacaoindustrie met de vinger werd gewezen omwille van de vele schandalen rond kinderarbeid op de velden en ten gevolge van de veel te lage prijzen die aan de cacaoproducenten werden betaald, namen grote bedrijven uit de chocoladesector initiatieven om de duurzaamheid te verbeteren. Hoe is de situatie vandaag, zeker nadat de cacaoprijs op de wereldmarkt het voorbije jaar een sterke daling kende?
Ondanks die moeilijke marktomstandigheden zijn er in alle cacaoregio’s coöperaties die resoluut kiezen voor een duurzame productie. Twintig ervan krijgen een duwtje in de rug van het Trade for Development Centre (TDC). Om hun hoop in beeld te brengen trekken we niet alleen naar Ghana en Ivoorkust, maar ook naar Bolivia en Vietnam.
In Groot-Brittannië en Nederland groeit de bekendheid van eerlijk goud en zijn de eerste celebrities met fairtradejuwelen gespot. In België gaat het trager: momenteel kan je bij 16 goudsmeden en juwelen-ontwerpers terecht om kleinschalige gouddelvers in Latijns-Amerika en Afrika een duwtje in de rug te geven. We legden ons oor te luisteren bij twee van hen.
Reeds verschillende jaren geeft TDC marketingcoaching aan coöperaties actief in eerlijke of duurzame handel. Doorheen deze sessies kwam vaak eenzelfde probleem aan het licht, namelijk de gebrekkige kennis van business management bij deze organisaties. Dit is nochtans essentieel voor het uitwerken een realistisch marketingplan.
TDC werkte daarop een nieuwe modulereeks uit, een coaching in bedrijfsbeheer. In dit artikel ontdek je de eerste ervaringen in Oeganda, Rwanda en Benin.
Marktonderzoek en ontwikkeling van een marketingplan om de verkoop van producten van SPP-gecertificeerde kleine producentenorganisaties uit het Zuiden op de West-Europese markt te vergroten.
Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.
Brugge lanceert als eerste stad ter wereld een eigen fair trade chocoladereep. De naam van de reep is Sjokla. De stad, die heel wat chocolatiers huist, combineert zo eerlijke cacabonen met een lokale ambacht. De reep bevat ook lokale ingrediënten.
In Tanzania, vlak naast de Kilimanjaro, ligt het Enduimet Wildlife Management Area. Dit gebied wordt hoofdzakelijk bewoond door de Masai, maar vormt eveneens de thuisbasis van olifanten en heel wat andere wilde dieren. De lokale Masai zochten naar een manier om hun levensstandaard te verbeteren en tegelijkertijd meer zorg te dragen voor de dieren en hun omgeving. Ze vonden een oplossing in het ontwikkelen van verantwoord toerisme, met de steun van het Trade for Development Centre en van de lokale ngo Honeyguide Foundation. Bekijk hier hoe de Masai dit aanpakken!
Het Trade for Development Centre werkt rond drie grote pijlers: de markttoegang verbeteren van producentengroepen in het Zuiden actief in eerlijke en duurzame handel, informatie delen over de evoluties in deze sectoren en Belgen bewustmaken rond fair trade en duurzame handel. Op welke manier hebben we dit gedaan in 2016? Lees het activiteitenverslag hieronder en ontdek de acties die TDC in 2016 ondernam en hun link met de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN.