TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Wanneer kunnen de termen fair trade worden gebruikt?

De Europese Commissie heeft een nieuwe verordening voorgesteld tot wijziging van de verordening houdende een gemeenschappelijke marktordening voor landbouwproducten (GMO), met als doel de positie van boeren in de toeleveringsketen van landbouwproducten te versterken.

Lees meer »

Cacao Okapi

La coopérative Cacao Okapi a été créée en octobre 2019 et compte à ce jour 431 producteurs. Elle est chargée de l’encadrement des producteurs dans la production de

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Duurzaam toerisme in Ecuador en Peru

Het doel van deze studie is om toeristische bedrijven in Peru en Ecuador, met name die welke zich richten op duurzaam toerisme, te ondersteunen bij de toegang tot de Europese markt. Terwijl de inhoud van het onderzoek zich richt op de omstandigheden in Peru en Ecuador, kunnen ook lezers in andere Latijns-Amerikaanse landen deze informatie nuttig vinden.

Lees meer »

Eerlijke en communautair toerisme

Duurzaam toerisme, eerlijk en communautair toerisme… Misschien minder bekend, maar een sector in volle ontwikkeling! Ook de Verenigde Naties benadrukken dat toerisme een positieve bijdrage kan leveren aan mens en planeet door 2017 uit te roepen tot Internationaal Jaar voor Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling. In dit artikel zet TDC vier toeristische projecten in de kijker die onze steun krijgen.

Lees meer »

Marktstudies : Quinoa en Tara

Het Trade for Development Centre en het marktstudiebureau Globally Cool voerden samen met de organisatie Autre Terre, die nuttige input gaf over de quinoa- en taraketen, drie marktstudies uit. De resultaten ervan dienen om tara- en quinoacoöperaties te helpen (een betere) toegang te krijgen tot de binnenlandse en internationale markt. In deze studies wordt voor quinoa, tarapoeder en taragom de huidige marktsituatie in kaart gebracht en wordt gekeken naar trends voor de toekomst. Het doel is producenten de nodige info te verschaffen om een goede marketingstrategie uit te werken.

Lees meer »

Ethisch en esthetisch: eerlijke cosmetica

Ooit al gehoord van eerlijke cosmetica? Verzorgings- en schoonheidsproducten die gebruikmaken van fairtrade-ingrediënten en producenten zo de kans geven op betere levensomstandigheden voor zichzelf en hun families. Producten waarbij ethiek en esthetiek hand in hand gaan, gemaakt dóór en vóór vrouwen.
Hieronder vindt u een greep uit het aanbod.

Lees meer »

Zijn we op weg naar duurzame palmolie? De steile ambities van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie

Palmolie heeft unieke eigenschappen waardoor het een uiterst nuttig ingrediënt is voor de voedingsindustrie. Maar palmolie wordt vaak in verband gebracht met de razendsnelle ontbossing van Indonesië en Maleisië. Organisaties zoals de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie hebben de voorbije 15 jaar al verschillende stappen gezet om de teelt duurzamer te maken.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.