EUDR uitgesteld maar niet gestript
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Lijst van met dwangarbeide vervaardigde producten: Met dwangarbeid vervaardigde producten – Consilium
Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!
De Europese Unie gaat drie belangrijke duurzaamheidsverordeningen samenvoegen tot één omnibuswetgeving. Het gaat om de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CS3D), de Corporate Sustainability Reporting
TDC organiseert samen met de Belgische fairtradeorganisaties een smakelijk fairtradeontbijt op 16 januari in het peristylium van het federaal parlement. Wil je erbij zijn? Schrijf je nu in!
Zo’n 5 jaar geleden besloot de befaamde Belgische chocolatier Galler om voor eerlijke handel te kiezen en alleen nog maar fairtradecacao te kopen. Een grote verandering, die deel uitmaakt van een bredere, diepgaande transformatie van het bedrijfsmodel.
Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.
Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede.
Op 14 november stemde het Europees Parlement over het voorstel van de Commissie om de implementatie van de EU Ontbossingsverordening (EUDR)1 met 12 maanden uit
Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.
Het familiebedrijf Cavalier maakt exact twintig jaar chocolade zonder toegevoegde suiker. Eerst deed het dat met de alternatieve zoetstof maltitol, sinds vier jaar vooral met stevia. Bij de vernieuwing van het gamma werd resoluut voor fairtradecacao gekozen.
Met zijn merken Colruyt, Bio-Planet en Okay blijft Colruyt Group een van de belangrijkste spelers in de distributiesector in België. Besteedt deze groei- en winstgerichte holding ook aandacht aan duurzame handel? Blijkbaar wel. Naast het aanbod van fairtrade producten, lanceert Colruyt Group al enkele jaren “kettingprojecten”, waarin het streeft naar een duurzamere keten van producent tot consument.
Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.
Het Trade for Development Centre ziet eerlijke en duurzame handel als hefbomen in de strijd tegen armoede en ongelijkheid. Drie concrete verhalen in Peru, Congo en Marokko bewijzen het. Bij de goedkeuring van projecten moeten volgende twee vragen gesteld worden: wie levert het werk bij de realisatie van het product? En wie beheert de winst eenmaal het project het inkomen verhoogt?
Ongetwijfeld is uw oog er al op gevallen in uw supermarkt, afdeling exotisch fruit: bakjes feloranje bessen, omgeven door groenbruine, papierachtige kelken. Waar komen ze vandaan en welk verhaal verbergen zij in hun ‘lampionnen’? Zijn er ook bio- en fairtrade-exemplaren op de markt? Voor de antwoorden trekken we naar Colombia en Peru.
In gebieden waar het bestaande ecosysteem op de helling komt te staan door toedoen van de mens, kan de ontplooiing van toeristische sector een deel van de oplossing betekenen. Geïnspireerd door succesverhalen elders in de wereld ondersteunt Honeyguide Foundation, met de financiële hulp van het Trade for Development Centre, de ontwikkeling van duurzaam toerisme in het Noorden van Tanzania. De lokale Masaï bevolking krijgt hierdoor een financiële stimulans om haar natuurlijke omgeving te beschermen.
Burundi is een erg arm land gelegen in Centraal-Afrika. De koffieteelt vormt er de grootste bron van inkomsten voor bijna 750.000 families en genereert meer dan de helft van de exportinkomsten van het land. De privatisering van de koffiesector heeft ervoor gezorgd dat de boeren zich begonnen te organiseren en dat ze eigen verwerkingseenheden opstartten.
TDC ondersteunt het Consortium voor coöperaties van koffieproducenten (Cococa) en twee van haar leden zodat ze groter deel van de toegevoegde waarde van de keten kunnen ontvangen.
Om de landbouw duurzamer te maken pleiten steeds meer wetenschappers voor biologische landbouw. Het besef groeit dat bio een belangrijke rol kan spelen bij cruciale vraagstukken als bodemdegradatie, watertekort of klimaatopwarming. Bioteelt hoeft geen louter exportverhaal te zijn: ook in het Zuiden groeit het bewustzijn rond voedselkwaliteit.
In dit artikel tonen vier organisaties uit Tanzania, Vietnam, Bolivia en Uganda hoe ze met de financiële hulp van TDC bioproducten introduceren op hun binnenlandse markten.
Chocolade is alomtegenwoordig, maar de extreme armoede van cacaoboeren is hallucinant en ondermijnt de toekomst van de hele sector. Daarover is de consensus binnen de sector groot. Wat betreft de oplossingen lopen de strategieën meer uiteen.
Binnen het CEN/ISO proces zit alvast iedereen rond de tafel. In het najaar van 2015 worden de eerste teksten van de criteria publiek gemaakt, in 2016 moet de CEN/ISO norm in gebruik worden genomen.