TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Chocolatoa: meer dan alleen een chocolademaker

Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede. 

Lees meer »

Opiniepeiling 2014 over eerlijke handel: de belangrijkste resultaten

Het Belgisch ontwikkelingsagentschap (BTC) is verantwoordelijk voor het opzetten van het programma: « Trade for Development Centre ». Dit programma coördineert meer bepaald de sensibiliseringscampagnes bij het grote publiek, zoals de Week van de Fair Trade. In 2010 wenste BTC een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uit te voeren. De globale doelstelling van dit onderzoek was het begrijpen van de relatie tussen de persoonlijke waarden van consumenten (die in België wonen), hun attitudes en hun aankoopgedrag ten aanzien van producten uit eerlijke handel, duurzame handel en biologische landbouw. In 2011, 2012 en 2014 wou BTC deze enquête opnieuw uitvoeren (enkel de kwantitatieve fase) om de evolutie te zien van de verschillende indicatoren, waarbij men zich in het bijzonder op de eerlijke handel wenste te concentreren.

Lees meer »

Biodia: van eerlijke Italiaanse pasta tot Belgische fairtrademelk

Een landbouwbedrijf waar drie generaties het werk verdelen, het is bijna een curiositeit geworden. Een mooi voorbeeld hiervan is De Zwaluw in Lovendegem. Maar ook op andere vlakken vervult de boerderij een voorbeeldfunctie: innovatie en een langetermijnvisie gaan er hand in hand met een faire en ecologische werkwijze. Een gedroomde partner dus voor de groothandel in biovoeding Biosano, die onder het label Biodia faire melk en chocolademelk produceert.

Lees meer »

Ana Edelsmid: Goudeerlijk

In de bosrijke omgeving van Heusden-Zolder heeft Ana Kindermans haar atelier. Hier ontwerpt zij juwelen van fairtradegoud. Ana is een pionier: zij was de eerste Belgische ontwerpster die koos voor goud dat op een eerlijke en menswaardige manier wordt ontgonnen.

Lees meer »

Femimain: de cirkel is rond

Op haar eentje tilt Trees Candaele fair trade naar een hoger niveau. Voor Femimain, haar collectie handgemaakte producten vervaardigd door Marokkaanse vrouwen, zoekt ze zelf coöperaties uit die ze regelmatig bezoekt om samen de ontwerpen te bespreken. Zij garandeert hen een eerlijke prijs en correcte arbeidsomstandigheden, de vrouwen leveren op hun beurt originele producten.

Lees meer »

Meer dan Mooi: fashionable fair

Vijf jaar geleden startte Nancy De Poorter met een cadeautjeswinkel en webshop in Zammel, bij Geel. Haar passie voor geschenken die op een eerlijke manier tot stand komen, ontdekte ze als vrijwilliger bij de wereldwinkel van Westerlo, waar de nadruk vooral op voeding lag. Meer dan Mooi groeide al snel uit van een winkel voor fairtradegeschenken en interieurspulletjes tot een fairtradekledingzaak waar ook bio van belang is.

Lees meer »

Altervoyages: een duurzaam alternatief voor massatoerisme

Een gezellige ruimte, een paar tafeltjes, wat leesvoer, een lekker kopje koffie … De sfeer zit goed bij Altervoyages in de serres van de Luikse kruidtuin. We hebben er afspraak met directrice Martine Houyoux van promotieplatform Altervoyages. Dat verenigt verschillende spelers die zich inzetten voor mens- en milieuvriendelijk toerisme.

Lees meer »

KrisKras : een kleine speler met grote ambities

KrisKras vzw mag dan wel een kleine speler in de Vlaamse reissector zijn, de organisatie doet het erg goed. Bovendien blaast ze dit jaar twintig kaarsjes uit. Van CO2-compensatie tot een meer verantwoord waterverbruik: coördinatrice Nele Decoodt laat ons kennismaken met de visie en waarden van deze bijzondere touroperator.

Lees meer »

Heber Solidarité Ethiopie : Terug naar de roots

‘Heber Solidarité Ethiopie’ is een vereniging die zes maanden geleden werd opgericht om duurzame projecten in Ethiopië te steunen. Bezielster Françoise Pastor ontvangt ons in het Altercafé van Altervoyages in Luik. Logisch, want de kersverse vereniging is aangesloten bij het promotieplatform voor eerlijk en solidair toerisme.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.