TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Chocolatoa: meer dan alleen een chocolademaker

Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede. 

Lees meer »

Koffie uit Kivu: een hefboom voor ontwikkeling

Door het aanslepende conflict in Oost-Congo is de koffieteelt in de provincie Zuid-Kivu heel lang verwaarloosd, maar de laatste jaren is een nieuwe dynamiek ontstaan. Twee coöperaties SOPACDI en RAEK timmeren enthousiast aan de weg met de steun van ngo’s, fairtradeorganisaties en het Trade for Development Centre (TDC).

Lees meer »

RAEK: eerlijke koffie uit Zuid-Kivu

De Congolese provincie Zuid-Kivu staat bekend als een gevaarlijke streek waar geweld en plunderingen schering en inslag zijn. Hierdoor moeten boeren hun plantages vaak achterlaten of kunnen ze hun koffie niet verkopen aan een goede prijs. RAEK (Regroupement des Agriculteurs et Eleveurs de Kabare) ontstond in 1992. De organisatie verenigt kleine landbouwers en veehouders uit Kabare (Kivu) en verdedigt hun belangen.

Lees meer »

Koffie van de Grote Meren

Het Afrika van de Grote Meren staat bekend om de voortreffelijke kwaliteit van zijn arabica en robusta. De regio wordt dan ook al meer dan een eeuw afgeschuimd door aankopers op zoek naar de beste koffiebessen. Het Trade for Development Centre (TDC) engageert zich om 5 van deze coöperaties in Oeganda, Rwanda en DRC te ondersteunen. Het wil van de Grote-Merenkoffie een ontwikkelingshefboom maken voor de kleine gemarginaliseerde producenten uit de regio.

Lees meer »

Eerlijke en duurzame handel en de klimaatverandering

“De klimaatverandering is niet eerlijk. Ontwikkelingslanden hebben het minst bijgedragen tot het probleem, maar worden het zwaarst getroffen door de gevolgen.” Om die vaststelling konden ook de onderhandelaars van het Kyotoprotocol niet heen en dus voorzagen zij in de mogelijkheid van koolstofkredieten voor het Zuiden. Ook de sector van eerlijke en duurzame handel tast vandaag de mogelijkheden af om producentenpartners via die weg de broodnodige middelen te bezorgen om de gevolgen van de klimaatverandering het hoofd te bieden.

Lees meer »

Wilde planten met waarde. Fairwild: een label dat wortel schiet

Wilde planten groeien en bloeien in de vrije natuur, zonder tussenkomst van de mens. Toch zijn ze verrassend belangrijk voor onze economie. Heel wat planten, zaden en vruchten worden verzameld voor toepassingen in de geneeskunde, de cosmetica- of de voedingsindustrie. Sinds enkele jaren zijn ook op dit terrein stappen gezet naar eerlijke handelspraktijken en certificering, met als doel zowel de biodiversiteit van de planten als de sociale ontwikkeling van de gemeenschappen die ze plukken en verzamelen.

Lees meer »

Eerlijke handel, ook voor Belgische boeren?

Flashback: 2009, de melkcrisis in Europa bereikt haar hoogtepunt. Boze Belgische boeren op de rand van het faillissement lozen miljoenen liters melk in een wei. De situatie vandaag is nauwelijks rooskleuriger. Boeren kunnen niet leven van hun job met een melkprijs van 30 cent terwijl de productiekosten rond de 40 cent bedragen. De boeren hier vragen ook een faire prijs, een eerlijke handel. Welke nieuwe Belgische en Europese initiatieven zijn sindsdien ontstaan? En hoe reageren de klassieke Belgische fairtradespelers vandaag op deze tendens?

Lees meer »

Fair trade in Oost-Europa

Bijna 25 jaar na de val van de Muur en de drieste omschakeling naar een vrije markteconomie vinden producten van eerlijke handel langzaam hun weg naar Oost-Europese consumenten. Stap voor stap met beperkte middelen maar met veel enthousiasme timmert een steeds groter wordende groep activisten aan de weg.

Lees meer »

Hoe duurzaam is “duurzame” palmolie?

De afgelopen decennia is palmolie gestaag opgeklommen tot de belangrijkste plantaardige olie wereldwijd. Deze evolutie heeft geleid tot grote ongerustheid bij artsen: sinds oktober 2013 raadt de Belgische Hoge Gezondheidsraad aan om het gebruik van palmolie te beperken wegens te veel verzadigde vetzuren. Minstens even groot is de ongerustheid bij ngo’s en milieu-activisten: om ruimte te maken voor palmolieplantages wordt al jarenlang aan een verschrikkelijk tempo tropisch bos gekapt. Is een duurzame teelt van het oranje goud mogelijk?

Lees meer »

Meer ethiek in de cacaoketen tegen 2020?

In 2000 berichtten de media uitgebreid over kinderarbeid en massale armoede op de cacaoplantages in West-Afrika. De publieke verontwaardiging was enorm. De chocolade-industrie beloofde daarop 100% eerlijk of duurzaam gecertificeerde cacao tegen 2020. Zal dit ook echt een stap vooruit betekenen voor de cacaoboeren?

Lees meer »

Assessment voor marktpotentieel vanilleproducten in Oost-Afrika

Vanille is de tweede duurste specerij na saffraan omdat het kweken ervan arbeidsintensief is. Ondanks de hoge kostprijs wordt vanille enorm geapprecieerd omwille van zijn smaak. Synthetische vanille heeft aan populariteit gewonnen de afgelopen jaren. De wereldhandel van natuurlijke vanille schommelt rond 2.000 ton vanillestokjes of ongeveer 50 ton vanille-extract terwijl de vraag naar synthetische vanille in 2010 meer was dan 50.000 ton per jaar. Over het algemeen verkiezen bedrijven de synthetische variant omdat die goedkoper is.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.