TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

EUDR uitgesteld maar niet gestript

Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.

Lees meer »

Webinar: interpretatie resultaten barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief

Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!

Lees meer »

Virunga Origins: duurzaam, ethisch en 100% gemaakt in Congo 

Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.   

Lees meer »

Chocolatoa: meer dan alleen een chocolademaker

Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede. 

Lees meer »

Fair trade en duurzame handel in Peru

Peruanen kunnen rekenen op veel natuurlijke hulpbronnen (mineralen, olie en gas) en andere aantrekkelijke sectoren (agrovoeding, visserij en toerisme). En toch wordt een aanzienlijk deel van de bevolking niet geassocieerd met het inkomen dat door deze meervoudige rijkdom wordt gegenereerd.

Lees meer »

Het label van de Kleine Producenten

Het idee was al een tijdje in de lucht. Het “Kleine Producentensymbool” werd in november 2010 officieel gelanceerd in Honduras, tijdens de 4e Algemene Vergadering van CLAC (de Latijns-Amerikaanse en Caribische Coördinatie van Kleine Eerlijke Handelsproducenten).

Lees meer »

De cacaoboon: een ontwikkelingshefboom

De cacaoboon is een mythisch voedingsmiddel met een rijke geschiedenis. Ze vindt haar oorsprong in Centraal-Amerika. Nadat Spaanse ontdekkingsreizigers de boon in Europa introduceerden heeft ze door de eeuwen heen de wereld veroverd als dé smaakbepalende stof voor chocolade.

Lees meer »

De Europese markt van eerlijke en duurzame bloemen en planten

De laatste decennia kende de sierteelt een spectaculaire groei. De wereldwijde consumptie van snijbloemen ligt rond 30 miljard europa per jaar. Europa en Noord-Amerika zijn de grootste afnemers. Sinds de jaren 1990 ligt het zwaartepunt van de bloemen- en plantenproductie in landen met een gunstig klimaat en lage productie- en loonkosten, zoals Colombia, Kenia, Ecuador en Ethiopië.

Lees meer »

Ethische handel in Belgische supermarkten

De organisatie “Consumers International” (CI) heeft, in samenwerking met 8 nationale consumentenorganisaties (waaronder het Belgische Test-Aankoop) een onderzoek gedaan naar het CSR beleid (Corporate Social Responsibility) van Europese supermarkten, en naar de werkomstandigheden en ‘eerlijke’ relaties die ze onderhouden met de ontwikkelingslanden inzake hun aankoopketen.

Lees meer »

De Europese en Belgische markt voor gecertificeerde koffie

Toegang tot correcte en relevante marktinformatie is bijna een conditio sine qua non voor duurzame planning, productie en handel, in het bijzonder binnen de context van marktvolatiliteit. Dit verslag van het Trade for Development Centre alle relevante informatie te verzamelen over de internationale koffiemarkt.

Lees meer »

De Europese markt voor eerlijke en duurzame sportballen

Dit marktonderzoek beschrijft en legt uit hoe de EU-Markt voor sportballen er uit ziet. Verder wordt ook de Belgische markt voor sportballen onderzocht alsook dat van negen andere Europese markten (Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen en Groot-Brittannië). Dit marktonderzoek helpt de producenten in ontwikkelingslanden de Europese markt beter te begrijpen en er bijgevolg beter op te kunnen inspelen.

Lees meer »

Eerlijke en duurzame handel -2009

Het Trade for Development Centre liet een opiniepeiling uitvoeren (door GfK) bij de Belgische bevolking om te weten te komen hoe de Belg denkt over eerlijke handel en duurzame handel, en hoe die mening evolueert door de jaren heen. Een aantal bevindingen voor 2009: de bekendheid van eerlijke handel stagneert, de meeste Belgen begrijpen niet goed wat duurzame handel is en iedereen kent biologische producten.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.