EUDR uitgesteld maar niet gestript
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Er komt een einde aan de EUDR-saga. Op 4 december 2024 bereikten het Europees Parlement en de Raad een politiek akkoord over het voorstel van de Commissie om de overgangsperiode met 12 maanden te verlengen.
Lijst van met dwangarbeide vervaardigde producten: Met dwangarbeid vervaardigde producten – Consilium
Op 3 december organiseerde TDC een webinar rond de barometer 2024 over fair trade vanuit marketingperspectief. Eerst presenteerde Sacha Dumoulin van Dediacted de belangrijkste resultaten van de barometer 2024 over fair trade. Nadien analyseerde marketingspecialist Nicolas Lambert welke elementen uit de studie nuttig kunnen zijn in een bedrijfsstrategie en op welke manier fair trade je merkimago kan versterken. Herbekijk het webinar hier!
De Europese Unie gaat drie belangrijke duurzaamheidsverordeningen samenvoegen tot één omnibuswetgeving. Het gaat om de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CS3D), de Corporate Sustainability Reporting
TDC organiseert samen met de Belgische fairtradeorganisaties een smakelijk fairtradeontbijt op 16 januari in het peristylium van het federaal parlement. Wil je erbij zijn? Schrijf je nu in!
Zo’n 5 jaar geleden besloot de befaamde Belgische chocolatier Galler om voor eerlijke handel te kiezen en alleen nog maar fairtradecacao te kopen. Een grote verandering, die deel uitmaakt van een bredere, diepgaande transformatie van het bedrijfsmodel.
Sinds enkele jaren biedt Virunga Origins fairtrade- en biologische chocolade en koffie aan, van A tot Z geproduceerd in de Democratische Republiek Congo aan de rand van het befaamde Nationaal Park Virunga. Het merk maakt ook deel uit van een ambitieus sociaaleconomisch project om deze weelderig begroeide regio, die wordt geteisterd door armoede en geweld, te ontwikkelen en er vrede te brengen.
Chocolatoa produceert sinds 2015 ambachtelijke en ethische chocolade, van boon tot reep (bean-to-bar). De Belgische chocolatier deelt zijn expertise ook via opleidingen en professioneel advies, onder leiding van oprichter Mario Vandeneede.
Op 14 november stemde het Europees Parlement over het voorstel van de Commissie om de implementatie van de EU Ontbossingsverordening (EUDR)1 met 12 maanden uit
Peruanen kunnen rekenen op veel natuurlijke hulpbronnen (mineralen, olie en gas) en andere aantrekkelijke sectoren (agrovoeding, visserij en toerisme). En toch wordt een aanzienlijk deel van de bevolking niet geassocieerd met het inkomen dat door deze meervoudige rijkdom wordt gegenereerd.
Jaarlijks peilt het Trade for Development Centre naar de mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Het idee was al een tijdje in de lucht. Het “Kleine Producentensymbool” werd in november 2010 officieel gelanceerd in Honduras, tijdens de 4e Algemene Vergadering van CLAC (de Latijns-Amerikaanse en Caribische Coördinatie van Kleine Eerlijke Handelsproducenten).
De cacaoboon is een mythisch voedingsmiddel met een rijke geschiedenis. Ze vindt haar oorsprong in Centraal-Amerika. Nadat Spaanse ontdekkingsreizigers de boon in Europa introduceerden heeft ze door de eeuwen heen de wereld veroverd als dé smaakbepalende stof voor chocolade.
De laatste decennia kende de sierteelt een spectaculaire groei. De wereldwijde consumptie van snijbloemen ligt rond 30 miljard europa per jaar. Europa en Noord-Amerika zijn de grootste afnemers. Sinds de jaren 1990 ligt het zwaartepunt van de bloemen- en plantenproductie in landen met een gunstig klimaat en lage productie- en loonkosten, zoals Colombia, Kenia, Ecuador en Ethiopië.
De organisatie “Consumers International” (CI) heeft, in samenwerking met 8 nationale consumentenorganisaties (waaronder het Belgische Test-Aankoop) een onderzoek gedaan naar het CSR beleid (Corporate Social Responsibility) van Europese supermarkten, en naar de werkomstandigheden en ‘eerlijke’ relaties die ze onderhouden met de ontwikkelingslanden inzake hun aankoopketen.
Het Trade for Development Centre heeft een opiniepeiling laten uitvoeren (door Dedicated Research) onder de Belgische bevolking om de gedragingen, attitudes en opinies van de Belg vast te stellen ten aanzien van eerlijke handel, duurzame handel en handel in producten uit biologische landbouw, alsook de evolutie in vergelijking met vorige jaren.
Toegang tot correcte en relevante marktinformatie is bijna een conditio sine qua non voor duurzame planning, productie en handel, in het bijzonder binnen de context van marktvolatiliteit. Dit verslag van het Trade for Development Centre alle relevante informatie te verzamelen over de internationale koffiemarkt.
Dit marktonderzoek beschrijft en legt uit hoe de EU-Markt voor sportballen er uit ziet. Verder wordt ook de Belgische markt voor sportballen onderzocht alsook dat van negen andere Europese markten (Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen en Groot-Brittannië). Dit marktonderzoek helpt de producenten in ontwikkelingslanden de Europese markt beter te begrijpen en er bijgevolg beter op te kunnen inspelen.
Het Trade for Development Centre liet een opiniepeiling uitvoeren (door GfK) bij de Belgische bevolking om te weten te komen hoe de Belg denkt over eerlijke handel en duurzame handel, en hoe die mening evolueert door de jaren heen. Een aantal bevindingen voor 2009: de bekendheid van eerlijke handel stagneert, de meeste Belgen begrijpen niet goed wat duurzame handel is en iedereen kent biologische producten.