TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Centrocafe

CENFROCAFE was created on 26 October 1999 in northern Peru. It provides many services to its members (agricultural technical assistance, organisational development, access to health services, etc.) with the

Lees meer »

CAPEMA

CAPEMA began its activities in 2007 under the name Asociación Central Agropecuaria Perla del Mayo. It was in 2012 that CAPEMA really became a cooperative

Lees meer »

APROCAM

APROCAM is a non-profit organisation that brings together small coffee and cocoa producers from the districts of La Peca, Copallín and Imaza in the province of Bagua

Lees meer »

CORDTUCH

Few countries can boast as much natural and cultural wealth as Ecuador. Its four major assets: the coastline, the sierra, the Amazon and the Galapagos Islands

Lees meer »

RED TUSOCO

The Bolivian Network of Community Solidarity Tourism, more commonly known as Red Tusoco, is a Bolivian association that brings together some twenty organisations and companies to develop community

Lees meer »

CUMBRE DEL SAJAMA

Created in 1997, Cumbre del Sajama is a Bolivian organisation that helps cooperatives and mining communities. The organisation offers services for socio-economic development through its team

Lees meer »

Ayni Bolivia

Traditional handicrafts are a source of income in many Latin American countries. Ayni Bolivia is a fair-trade organisation working with 250 families of artisan producers

Lees meer »

Rugofarm

L’huile essentielle de patchouli est distillée à partir des feuilles de l’herbe du même nom. Ingrédient aromatique important pour l’industrie des cosmétiques et la parfumerie,

Lees meer »

Coaching TDC: NECAAYO

Necaayo werd in 2009 opgericht in Guiré, in het Westen van Ivoorkust. De coöperatie telt 1410 leden en brengt meer dan 3500 ton cacao op de markt. De cacaocoöperatie kreeg 3 jaar lang marketingcoaching van TDC en wist het te schoppen tot een van de meest toonaangevende cacaocoöperaties in de regio.

Lees meer »

De Europese melk stroomt, maar bij de boeren komt het water aan de lippen

Onder het smetteloos witte oppervlak van de melk schuilt een sector in crisis en het zijn de kleine producenten die dreigen te verdrinken in de melkplas. Door de Europese overproductie kelderen de inkomsten van de boeren en hun werk is niet meer rendabel. Maar de overproductie heeft ook gevolgen voor Afrika. Daar staat ze de ontwikkeling van lokale zuivelketens in de weg.

Lees meer »

Consumptie van Fairtrade-producten: Belgen kunnen het nog veel beter doen

Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan:  + 41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.

Lees meer »

Bananenpionier AgroFair blijft innoveren

Dat vandaag 1 op de 4 bananen in België fair trade is, hebben we voor een groot stuk te danken aan AgroFair. Met zijn Oké-bananen was het in 1996 de eerste om bananen onder eerlijke handelsvoorwaarden naar Europa te halen. Frank Vermeersch van AgroFair geeft ons een blik achter de schermen van deze pionier in duurzame handel.

Lees meer »

Label ‘Biogarantie Belgium’: biologische landbouw, lokale productie en eerlijke handel in één

Het Biogarantie-label groeit uit tot ‘Biogarantie Belgium’. Het label wil zich steeds verantwoordelijker en veeleisender opstellen tegenover het begrip ‘biologisch’. En het wil de Belgische productie en verwerking in de kijker zetten. Een ander doel is de werknemers in de landbouwketen een correcte prijs te garanderen. Concreet gaat het om een compleet lastenboek dat de landbouwers zelf opstellen.

Lees meer »

Kalani: huislinnen dat biologisch én fair trade is

Kalani maakt huislinnen dat zowel biologisch is als fair trade. Het is een van de weinige textielmerken ter wereld dat precies weet waar het katoen voor zijn huislinnen vandaan komt. Oprichter Bruno Van Steenberghe praat over zijn engagement voor de boeren in India, over zijn aandacht voor het milieu en de gezondheid van zijn klanten.

Lees meer »

Fako: Beninees fruitsapbedrijf kreeg coaching van TDC

Colette Yehouénou woont in Cotonou, de economische hoofdstad van Benin. Ze was pas dertien toen haar vader stierf en dwong haar om te stoppen met haar studie om voor haar drie broers te zorgen: “In die tijd hield ik al van koken, maar ik ging over op haute couture. Ik heb getraind en ben mijn eigen bedrijf begonnen. Ik combineerde naaien en fournituren. Ik had klanten die hun spullen bij mij kochten en op een dag legde een van hen me uit dat hij een training in de agrofoodsector volgde. Ik was zeer geïnteresseerd, en ik heb me ingeschreven voor de tweede promotie”.

Lees meer »

TDC lanceert call for proposals

TDC lanceert een call for proposals voor Afrikaanse MKMO’s en producentenorganisaties actief in duurzame productie en handel. Via deze oproep kunnen zij een financiering van TDC aanvragen voor acties die het beheer van hun organisatie en de toegang tot de markt verbeteren. Deadline 10 september!

Lees meer »

Europeanen willen duurzamer eten, maar zien obstakels

De meeste Europese consumenten zijn bereid duurzamer te eten, maar willen dat het toegankelijker en gemakkelijker wordt. We onderschatten de milieuimpact van onze eigen eetgewoontes. Dit zijn enkele resultaten uit een enquête die door verschillende nationale consumentenorganisaties werd afgenomen bij Europeanen.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.