CORDTUCH
Few countries can boast as much natural and cultural wealth as Ecuador. Its four major assets: the coastline, the sierra, the Amazon and the Galapagos Islands
Few countries can boast as much natural and cultural wealth as Ecuador. Its four major assets: the coastline, the sierra, the Amazon and the Galapagos Islands
The Bolivian Network of Community Solidarity Tourism, more commonly known as Red Tusoco, is a Bolivian association that brings together some twenty organisations and companies to develop community
Created in 1997, Cumbre del Sajama is a Bolivian organisation that helps cooperatives and mining communities. The organisation offers services for socio-economic development through its team
Traditional handicrafts are a source of income in many Latin American countries. Ayni Bolivia is a fair-trade organisation working with 250 families of artisan producers
L’huile essentielle de patchouli est distillée à partir des feuilles de l’herbe du même nom. Ingrédient aromatique important pour l’industrie des cosmétiques et la parfumerie,
Danyiwe est une coopérative féminine active dans le karité, composée de plus de 820 membres (productrices, collectrices), répartis en 18 groupements. Le but de la coopérative est de lutter contre la
MEACCE is a farmers’ organisation that came into being in 2017 following the collapse of the Gumutindo Cooperative Union. The 3300 farmers growing coffee, banana
Founded as a farmer-based community cooperative in 2012 and implemented in Bukoto village, Masaka district, Kabonera Sub County by Ugacof Limited and Agro Eco-Louis Bolk Institute of East Africa under the Progresso
Mainly made up of small producers, Kibinge was founded in 1995 by coffee farmers in the Masaka region (south of Uganda). They seek to provide technical services in agricultural
Dat vandaag 1 op de 4 bananen in België fair trade is, hebben we voor een groot stuk te danken aan AgroFair. Met zijn Oké-bananen was het in 1996 de eerste om bananen onder eerlijke handelsvoorwaarden naar Europa te halen. Frank Vermeersch van AgroFair geeft ons een blik achter de schermen van deze pionier in duurzame handel.
Het Biogarantie-label groeit uit tot ‘Biogarantie Belgium’. Het label wil zich steeds verantwoordelijker en veeleisender opstellen tegenover het begrip ‘biologisch’. En het wil de Belgische productie en verwerking in de kijker zetten. Een ander doel is de werknemers in de landbouwketen een correcte prijs te garanderen. Concreet gaat het om een compleet lastenboek dat de landbouwers zelf opstellen.
Kalani maakt huislinnen dat zowel biologisch is als fair trade. Het is een van de weinige textielmerken ter wereld dat precies weet waar het katoen voor zijn huislinnen vandaan komt. Oprichter Bruno Van Steenberghe praat over zijn engagement voor de boeren in India, over zijn aandacht voor het milieu en de gezondheid van zijn klanten.
Colette Yehouénou woont in Cotonou, de economische hoofdstad van Benin. Ze was pas dertien toen haar vader stierf en dwong haar om te stoppen met haar studie om voor haar drie broers te zorgen: “In die tijd hield ik al van koken, maar ik ging over op haute couture. Ik heb getraind en ben mijn eigen bedrijf begonnen. Ik combineerde naaien en fournituren. Ik had klanten die hun spullen bij mij kochten en op een dag legde een van hen me uit dat hij een training in de agrofoodsector volgde. Ik was zeer geïnteresseerd, en ik heb me ingeschreven voor de tweede promotie”.
TDC lanceert een call for proposals voor Afrikaanse MKMO’s en producentenorganisaties actief in duurzame productie en handel. Via deze oproep kunnen zij een financiering van TDC aanvragen voor acties die het beheer van hun organisatie en de toegang tot de markt verbeteren. Deadline 10 september!
Uit een rapport van het Internationaal Cacao-Initiatief* blijken meer kinderen gewerkt te hebben in de cacaosector in Ivoorkust tijdens de lockdown ten gevolge van de Covid-19-pandemie.
De meeste Europese consumenten zijn bereid duurzamer te eten, maar willen dat het toegankelijker en gemakkelijker wordt. We onderschatten de milieuimpact van onze eigen eetgewoontes. Dit zijn enkele resultaten uit een enquête die door verschillende nationale consumentenorganisaties werd afgenomen bij Europeanen.
Na twee jaar coaching door consultant Dominique Derom oogt de balans voor de coöperatie Yeyasso uiterst positief. “Wij zijn heel erg geëvolueerd”, vertrouwt directeur Yeo Yessongbananan Moussa ons toe, en het minste wat we kunnen zeggen is dat je dat duidelijk ziet!
Het Mechelse koppel Tonny van Bavel en Anne Hilden waagde in 2012 de sprong in het diepe. Ze openden in hun thuisstad Mechelen de eerste Supergoods-winkel. Vandaag heeft de fair fashion-zaak ook vestigingen in Antwerpen en Gent. Een gesprek met de oprichter over duurzaam ondernemen, eerlijke mode en de solden die hij liever afschaft.
Het volume Fairtradegelabelde producten dat in België werd verkocht steeg in 2019 met 41%. De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018.