USCOOP Danyiwe
Danyiwe est une coopérative féminine active dans le karité, composée de plus de 820 membres (productrices, collectrices), répartis en 18 groupements. Le but de la coopérative est de lutter contre la
Danyiwe est une coopérative féminine active dans le karité, composée de plus de 820 membres (productrices, collectrices), répartis en 18 groupements. Le but de la coopérative est de lutter contre la
MEACCE is a farmers’ organisation that came into being in 2017 following the collapse of the Gumutindo Cooperative Union. The 3300 farmers growing coffee, banana
Founded as a farmer-based community cooperative in 2012 and implemented in Bukoto village, Masaka district, Kabonera Sub County by Ugacof Limited and Agro Eco-Louis Bolk Institute of East Africa under the Progresso
Mainly made up of small producers, Kibinge was founded in 1995 by coffee farmers in the Masaka region (south of Uganda). They seek to provide technical services in agricultural
Established in 2013, the Fairtrade certified cooperative located in Binyangabu District, Kabonero Sub County is made up of 757 coffee farmers (of which 18 are persons with disabilities, 252
Made up of 2,000 members and located in the Rwenzori Mountains of western Uganda, BOCU started in 2011 as a consortium of six NGOs which promoted organic
BioUganda is a social company which guides 200 small, rural contracted farmers. The company holds organic and Fairtrade certificates based on small-holder group certification and an operational
Au Burundi, Denise Nzeyimana et Adélard Nkeshimana dirigent IDEP, une entreprise productrice d’huile de tournesol. Depuis 2017, l’entreprise est coachée par le Trade Development Centre,
One of the many cooperatives in Central Ghana’s Ashanti region is the Kookoo Pa Farmers Association. The organization originated with a Dutch NGO Solidaridad program,
Na twee jaar coaching door consultant Dominique Derom oogt de balans voor de coöperatie Yeyasso uiterst positief. “Wij zijn heel erg geëvolueerd”, vertrouwt directeur Yeo Yessongbananan Moussa ons toe, en het minste wat we kunnen zeggen is dat je dat duidelijk ziet!
Het Mechelse koppel Tonny van Bavel en Anne Hilden waagde in 2012 de sprong in het diepe. Ze openden in hun thuisstad Mechelen de eerste Supergoods-winkel. Vandaag heeft de fair fashion-zaak ook vestigingen in Antwerpen en Gent. Een gesprek met de oprichter over duurzaam ondernemen, eerlijke mode en de solden die hij liever afschaft.
Het volume Fairtradegelabelde producten dat in België werd verkocht steeg in 2019 met 41%. De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018.
Op 29 september 2020 organiseert TDC samen met The Shift twee debatten rond maatschappelijk verantwoord ondernemen en eerlijke handel in tijden van crisis. Schrijf je nu in!
In Namen openden Sophie Depas en Esther Sougné eind 2019 de boetiek ‘L’envol du colibri’. Dáárvoor verkochten ze al tweeënhalf jaar kleding via privéverkopen en op fairtradebeurzen. Zij steunen het idee van ethische en duurzame mode en bieden zowel mannen- als vrouwenmerken aan. Een interview met beide dames.
“Onze hemden moeten de koper in de eerste plaats opvallen omdat ze stijlvol en kwalitatief zijn. Zo bewijzen ze dat dat perfect hand in hand gaat met eerlijk en ecologisch.” Aan het woord is An Boone, oprichtster van het Belgische fair fashion-merk Mr. Manchette. Met haar duurzame herenhemden vult ze een leemte in zowel conventionele kledingzaken als fair fashion-winkels.
De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis – valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op.
Een rapport van WFTO, Traidcraft Exchange, University of York en Cambridge University onthult de belangrijkste kenmerken van missie-geleide bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten en zorgen voor een direct contrast met de profit-primacy bedrijven. Het rapport daagt leiders binnen de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector uit om missiegerichte bedrijfsmodellen te bevorderen.
Vincent De Coninck is een ondernemer in de breedste zin van het woord: hij zette de afgelopen tien jaar zowel een wijnhandel als een netwerk voor sociaal ondernemerschap op poten, organiseert events en geeft lezingen. Al die initiatieven maken deel uit van eenzelfde missie: via sociaal ondernemen een betere wereld creëren voor toekomstige generaties.
“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.