TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Kabonero Mountainous Coffee

Established in 2013, the Fairtrade certified cooperative located in Binyangabu District, Kabonero Sub County is made up of 757 coffee farmers (of which 18 are persons with disabilities, 252

Lees meer »

BioUganda

BioUganda is a social company which guides 200 small, rural contracted farmers. The company holds organic and Fairtrade certificates based on small-holder group certification and an operational

Lees meer »

IDEP

Au Burundi, Denise Nzeyimana et Adélard Nkeshimana dirigent IDEP, une entreprise productrice d’huile de tournesol. Depuis 2017, l’entreprise est coachée par le Trade Development Centre,

Lees meer »

KOOKOO PA

One of the many cooperatives in Central Ghana’s Ashanti region is the Kookoo Pa Farmers Association. The organization originated with a Dutch NGO Solidaridad program,

Lees meer »

HapaSpace

HapaSpace was founded in 2016 as part of the response to assist young adults in the city of Kumasi to build and grow start-ups, develop skills

Lees meer »

Incub’Ivoir

Créé en mars 2016, Incub’Ivoir est né de la volonté de trois jeunes entrepreneurs issus de la diaspora ivoirienne vivant en France. Face à l’insuffisance des structures

Lees meer »

L’envol du Colibri in Namen: een hoogvlieger in eerlijke mode

In Namen openden Sophie Depas en Esther Sougné eind 2019 de boetiek ‘L’envol du colibri’. Dáárvoor verkochten ze al tweeënhalf jaar kleding via privéverkopen en op fairtradebeurzen. Zij steunen het idee van ethische en duurzame mode en bieden zowel mannen- als vrouwenmerken aan. Een interview met beide dames.

Lees meer »

Mr. Manchette overtuigt fair fashion-leken met duurzame hemden

“Onze hemden moeten de koper in de eerste plaats opvallen omdat ze stijlvol en kwalitatief zijn. Zo bewijzen ze dat dat perfect hand in hand gaat met eerlijk en ecologisch.” Aan het woord is An Boone, oprichtster van het Belgische fair fashion-merk Mr. Manchette. Met haar duurzame herenhemden vult ze een leemte in zowel conventionele kledingzaken als fair fashion-winkels. 

Lees meer »

Het creëren van de Nieuwe Economie – Bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten

Een rapport van WFTO, Traidcraft Exchange, University of York en Cambridge University onthult de belangrijkste kenmerken van missie-geleide bedrijfsmodellen die mens en planeet op de eerste plaats zetten en zorgen voor een direct contrast met de profit-primacy bedrijven. Het rapport daagt leiders binnen de overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector uit om missiegerichte bedrijfsmodellen te bevorderen.

Lees meer »

Biodyvino: goede wijn, zonder bittere nasmaak

Vincent De Coninck is een ondernemer in de breedste zin van het woord: hij zette de afgelopen tien jaar zowel een wijnhandel als een netwerk voor sociaal ondernemerschap op poten, organiseert events en geeft lezingen. Al die initiatieven maken deel uit van eenzelfde missie: via sociaal ondernemen een betere wereld creëren voor toekomstige generaties.

Lees meer »

EU-wetgevingsinitiatief over verplichte due diligence voor bedrijven

“De COVID-19-crisis heeft de kwetsbaarheden van onze economie en van niet-gereguleerde globale toeleveringsketens pijnlijk blootgelegd… We moeten ervoor zorgen dat verantwoord zakendoen en duurzame toeleveringsketens de norm worden, een strategische oriëntatie voor bedrijven,” zei didier Reynders tijdens een webinar over due diligence.

Lees meer »

World Fair Trade Day: doe mee met de fotowedstrijd!

Op 9 mei is het World Fair Trade Day. Een speciale editie. Want we vieren die allemaal in ons kot en binnenkort ook weer in de winkel. Kies nu volop voor fair trade en wees dubbel solidair, met de producent én met de handelaar! Doe mee aan de fotowedstrijd en toon ons en de rest van de wereld dat jij kiest voor fair trade.

Lees meer »

Cosmetica

De cosmeticasector doet heel hard zijn best om het vertrouwen van de consument te winnen inzake duurzamheid nadat de voorbije jaren heel wat commotie ontstond over dierproeven bij het testen, toxische stoffen en microplastics in de producten en over het gebrek aan transparantie. Heel veel cosmeticamerken beweren natuurlijk of biologisch te zijn. Maar is dat wel zo?

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.