Réseau Agriculture et Cycle de Vie
ACVie est un réseau de professionnels qui, par toutes les activités qu’il mène, œuvre pour le bien-être des producteurs en Côte d’Ivoire. Son ADN s’inscrit
ACVie est un réseau de professionnels qui, par toutes les activités qu’il mène, œuvre pour le bien-être des producteurs en Côte d’Ivoire. Son ADN s’inscrit
L’Agence Côte d’Ivoire PME et l’organe d’exécution du gouvernement ivoirien pour la mise en œuvre opérationnelles des politiques et mesures en faveur de l’écosystème des
Fondée en 2014, la coopérative compte près de 2112 membres qui produisent et commercialisent du cacao et 200 membres producteurs de noix de cajou dans le département
Kapatchiva est une coopérative du département du Bouaflé (région de Marahoué) active dans le cacao, cajou et le vivrier. Fondée en 2003 par un petit
La coopérative le Rocher située à Sinfra dans la région du Marahoué est active principalement dans le cacao. Fondée en 2012, elle a intégré l’union interrégionale Ecookim en septembre
La CPSL (Société Coopérative avec Conseil d’administration du Collectif des Producteurs de Café Cacao de SOFOCI LOUHIRI) est créée en 2009 avec 321 membres. Sa
Créée en 2008, la Coopérative Agricole de Ambegnanfê de Duekoue, active dans le cacao, compte aujourd’hui 1592 membres. En 2012, la coopérative obtient la certification
La Coopérative Agriole Nan Etitinou de Kranzadougou – COOPANEK, dont le siège est à Duekoué, a été créée en 2011. Certifiée Fairtrade en avril 2017, elle compte 1229 membres répartis dans 8 sections et a
Danyiwe est une coopérative féminine active dans le karité, composée de plus de 820 membres (productrices, collectrices), répartis en 18 groupements. Le but de la coopérative est de lutter contre la
Sinds de jaren 90 is de bloemenmarkt geglobaliseerd. In 2013 werd het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) opgericht met als doel dat in 2020 90% van de internationaal verhandelde bloemen uit duurzame teelt zou komen. De slowflowerbeweging gaat nog verder.
Diamanten blinken niet altijd. In de jaren 80 en 90 bleven een aantal conflicten in Afrika eindeloos aanslepen omdat de strijdende partijen hun wapengekletter financierden met de verkoop van diamanten. Ondertussen werden heel wat initiatieven genomen.
In Burundi runnen Denise Nzeyimana en Adélard Nkeshimana het bedrijf IDEP dat zonnebloemolie produceert. Sinds 2017 wordt hun bedrijf gecoacht door het Trade Development Centre. Een terugblik op een ondernemerservaring en de indrukwekkende vooruitgang die het bedrijf heeft geboekt.
Het recht op een eerlijke en lonende prijs is niet alleen een strijd voor de boeren op het zuidelijk halfrond. In het Waals Gewest heeft het Producentencollege een label ‘Prix Juste Producteur’ in het leven geroepen om de actoren in de keten te responsabiliseren.
Wat brengt de kleine boeren uit het noordelijk en zuidelijk halfrond samen? Veel meer dan we denken. Liefde voor het land en de strijd voor een eerlijker loon behoren daar zeker toe. Bovendien zijn Nathalie en Djakaridja het levende bewijs dat ons voedselmodel gebaseerd is op een wereldwijde onderwaardering van de boerenstiel. Een gesprek
Ter gelegenheid van de Week van de Fair Trade lanceerde de ngo Miel Maya Honing een koffertje met streek- en wereldhoning. Een uitgelezen kans om authentieke en smakelijke producten te ontdekken maar ook om meer te weten te komen over hun oorsprong en geschiedenis.
In 2005 behaalde Gent als eerste Belgische centrumstad de titel FairTradeGemeente. Drie jaar won de stad de allereerste titel van Europese Cities for Fair and Ethical Trade Award. Daartussen legde Gent een lange weg af.
Fairtrade Belgium trekt aan de alarmbel. Producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika worden geconfronteerd met een grote economische crisis, er is geen vangnet en ze worden blootgesteld aan grote risico’s.
Kari’T Care staat voor hoogwaardige natuurlijke cosmetica gebaseerd op karitéboter. Nathalie en haar man Wassi halen hun ingrediënten in Parakou (Benin) en produceren er hier in België cosmetica en zepen van. Ontdek hun verhaal.
Niki De Schryver stelde vast dat veel mensen duurzame kleding willen kopen maar niet weten hoe. Daarom lanceerde ze COSH!