Tighanimine
Les femmes de la coopérative Tighanimine produisent, dans le sud du Maroc, de l’huile d’argan équitable, un ingrédient très prisé dans les produits cosmétiques et
Les femmes de la coopérative Tighanimine produisent, dans le sud du Maroc, de l’huile d’argan équitable, un ingrédient très prisé dans les produits cosmétiques et
With the conflict in Palestine in mind, Nasser Abufarha decided to use the knowledge he acquired in the United States to help the Palestinian people.
Beschrijving It was thanks to a group of university graduates that Allpa was created in Lima, Peru, in 1932. Allpa is a business enterprise that
The Fair Trade Development Centre (FTDC) at the Institute for Community Partnership of Bethlehem University was established in 2006, and is a World Fair Trade
Created in 1991, AOPEB is an association of ecological producer organisations in Bolivia. This association supports organic producers in the development of a form of
L’Association Ibn Al Baytar (AIB) – L’arganier, l’or marocain L’arganier, une des espèces d’arbres les plus anciennes, ne pousse que dans le sud-ouest marocain. Ses
Avec l’appui du TDC, SCINPA a lancé sa propre tablette de chocolat fabriquée localement en partenariat avec le chocolatier ivoirien Alex Emmanuel. Selon Clémence Boule
ASOGUABO, or the association of small banana producers of El Guabo, was founded in 1997 by 14 producers in El Guabo, Ecuador. In 1990, the
The region around the Great Lakes of Central Africa — Rwanda, Burundi, Uganda, Tanzania and the Democratic Republic of the Congo — is better known
In 2016 steeg de mondiale cacaoproductie met 3 tot 5% dankzij gunstige weersomstandigheden. De wereldmarktprijs zakt vrijwel meteen met 30%. Die prijsdaling werd nooit doorgerekend aan de consument en de cacaoboer betaalt het gelag. Wat is dan het effect van al die duurzame labels? En waar staat Fairtrade in zijn zoektocht naar een leefbaar inkomen voor de cacaoboer?
Heel wat coöperaties en kleine bedrijfjes uit de partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking actief in eerlijke of duurzame handel kregen de afgelopen jaren steun van het TDC in de vorm van financiële steun of via een coaching in marketing of business management of een combinatie van beide. Het doel is telkens het verhogen van de marktkansen van kleine
producenten. Sommige van die coöperaties bouwden
commerciële relaties op met bedrijven actief in België.
Deze presentatie geeft een overzicht van de voor- en nadelen van Fairtrade, Utz en Rainforest Alliance certificeringen in de cacaosector.
Op 5 december, aan de vooravond van Sinterklaas, tekenden verschillende vertegenwoordigers uit de chocolade-industrie, de retail en het maatschappelijk middenveld het Beyond Chocolade-partnerschap met als doel om tegen 2025 voor 100% duurzame Belgische chocolade te gaan en tegen 2030 alle cacaoproducenten een leefbaar inkomen te bezorgen. Ook Enabel ondertekende het partnerschap met een concreet engagement voor het Trade for Development Centre (TDC).
Op vrijdag 5 oktober gingen een dertigtal mensen: chocolatiers, Oxfam-vrijwilligers, vertegenwoordigers van de provincie Luxemburg en de Fair Trade-gemeenten van de regio, naar Brugge, de zelfverklaarde hoofdstad van de eerlijke handel en de chocolade.
In opdracht van TDC voerde Dedicated een kleine enquête uit om zich een beeld te vormen van de mening, houding en het aankoopgedrag van de publieke sector. Van de 14 respondenten gaven er 11 aan belang te hechten aan fair trade. Twaalf onder hen zeiden ook effectief fair trade te kopen voor consumptie op de werkvloer.
In deze studie, uitgevoerd door Globally Cool in opdracht van TDC, onderzoeken we of en hoe de Vietnamese Fairtrade cashewnoten een stevige positie kunnen veroveren op de wereldmarkt.
Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.
De afgelopen jaren hebben studies aangetoond dat de cacaoboeren in Ivoorkust in armoede leven: 0,86 euro, ongeveer 1 dollar per dag, is wat ze verdienen volgens Barry-Callebaut en het Franse ontwikkelingsagentschap [1]. Inkomen dat hen onder de armoedegrens houdt[2], met als uitvloeisel kinderarbeid en galopperende ontbossing (de productiviteit van ontgonnen land vereist minder arbeid in de beginjaren).
Deze publicatie geeft een overzicht van de verschillende activiteiten die het Trade for Development Centre tussen 2014 en 2017 ondernam.