Ibn Al Baytar
L’Association Ibn Al Baytar (AIB) – L’arganier, l’or marocain L’arganier, une des espèces d’arbres les plus anciennes, ne pousse que dans le sud-ouest marocain. Ses
L’Association Ibn Al Baytar (AIB) – L’arganier, l’or marocain L’arganier, une des espèces d’arbres les plus anciennes, ne pousse que dans le sud-ouest marocain. Ses
Avec l’appui du TDC, SCINPA a lancé sa propre tablette de chocolat fabriquée localement en partenariat avec le chocolatier ivoirien Alex Emmanuel. Selon Clémence Boule
ASOGUABO, or the association of small banana producers of El Guabo, was founded in 1997 by 14 producers in El Guabo, Ecuador. In 1990, the
The region around the Great Lakes of Central Africa — Rwanda, Burundi, Uganda, Tanzania and the Democratic Republic of the Congo — is better known
The region around the Great Lakes of Central Africa — Rwanda, Burundi, Uganda, Tanzania, and the Democratic Republic of the Congo — is better known
As the world’s 12th biggest coffee-exporting country, Ecuador is one of the few countries to produce both of the two significant beans consumed worldwide: Arabica
The federation of small bio agri-exporters in the south of Ecuador, or APEOSAE, is a second-degree cooperative created in 2006 to provide better commercial alternatives
Dusangirijambo, se situe dans le nord-est du pays. Les collaborateurs et membres de cette coopérative ont bénéficié de différentes formations portant sur l’agriculture biologique et
ECAMOM travaille avec plus de 2 000 producteurs de cacao à Méagui pour produire des fèves de cacao séchées, qu’ils vendent en vrac. Fondée en
Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.
De afgelopen jaren hebben studies aangetoond dat de cacaoboeren in Ivoorkust in armoede leven: 0,86 euro, ongeveer 1 dollar per dag, is wat ze verdienen volgens Barry-Callebaut en het Franse ontwikkelingsagentschap [1]. Inkomen dat hen onder de armoedegrens houdt[2], met als uitvloeisel kinderarbeid en galopperende ontbossing (de productiviteit van ontgonnen land vereist minder arbeid in de beginjaren).
Deze publicatie geeft een overzicht van de verschillende activiteiten die het Trade for Development Centre tussen 2014 en 2017 ondernam.
Het Trade for Development Centre peilt tweejaarlijks naar de bekendheid, mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Dankzij deze opiniepeiling krijgen we een beeld van de situatie vandaag en kunnen we de evoluties in kaart te brengen.
Een proefproject dat wordt ondersteund door het Trade for Development Centre stelt Coopara in staat om de fermentatie en kwaliteitscontrole van haar cacao te centraliseren. Met als resultaat: 70% cacao van graad 1, de markt van Nestlé binnen handbereik en de interesse van Belvas, een Belgische producent van bio- en fairtradechocolade.
Nadat de cacaoindustrie met de vinger werd gewezen omwille van de vele schandalen rond kinderarbeid op de velden en ten gevolge van de veel te lage prijzen die aan de cacaoproducenten werden betaald, namen grote bedrijven uit de chocoladesector initiatieven om de duurzaamheid te verbeteren. Hoe is de situatie vandaag, zeker nadat de cacaoprijs op de wereldmarkt het voorbije jaar een sterke daling kende?
Ondanks die moeilijke marktomstandigheden zijn er in alle cacaoregio’s coöperaties die resoluut kiezen voor een duurzame productie. Twintig ervan krijgen een duwtje in de rug van het Trade for Development Centre (TDC). Om hun hoop in beeld te brengen trekken we niet alleen naar Ghana en Ivoorkust, maar ook naar Bolivia en Vietnam.
In Groot-Brittannië en Nederland groeit de bekendheid van eerlijk goud en zijn de eerste celebrities met fairtradejuwelen gespot. In België gaat het trager: momenteel kan je bij 16 goudsmeden en juwelen-ontwerpers terecht om kleinschalige gouddelvers in Latijns-Amerika en Afrika een duwtje in de rug te geven. We legden ons oor te luisteren bij twee van hen.
Reeds verschillende jaren geeft TDC marketingcoaching aan coöperaties actief in eerlijke of duurzame handel. Doorheen deze sessies kwam vaak eenzelfde probleem aan het licht, namelijk de gebrekkige kennis van business management bij deze organisaties. Dit is nochtans essentieel voor het uitwerken een realistisch marketingplan.
TDC werkte daarop een nieuwe modulereeks uit, een coaching in bedrijfsbeheer. In dit artikel ontdek je de eerste ervaringen in Oeganda, Rwanda en Benin.
Marktonderzoek en ontwikkeling van een marketingplan om de verkoop van producten van SPP-gecertificeerde kleine producentenorganisaties uit het Zuiden op de West-Europese markt te vergroten.
Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.