Nkamwa Yacu
La Organisation de producteurs NKAMWA YACU est une organisation de caféiculteurs des collines de la commune de Butihinda dans la province de Muyinga, près de
La Organisation de producteurs NKAMWA YACU est une organisation de caféiculteurs des collines de la commune de Butihinda dans la province de Muyinga, près de
Au Burundi, le terme « Horamama » rappelle avant tout une chanson traditionnelle entonnée par les femmes qui se rendent au champ ou qui rentrent chez elles.
Wassa East Cocoa was established in 2009 and incorporated as a cooperative under Ghanian law in 2011. The cooperative comprises of 57 primary societies, with
Le Grenier du Paysan est une société commerciale fondée en 2007 par les producteurs de plusieurs villages de Kenieba au Mali, l’une des régions les
Established in 2007 with its headquarters in Kampala, Uganda and its country offices in Kenya and Burundi, Africa Coffee Academy is an independent source of coffee
Located within the Asunafo North Municipality, Asunafo Cocoa Farmers is among seven other cocoa farmer unions in Ghana established in 2008 after the Cadbury Cocoa
Formed in October 2007, NACFA brings citrus farmers around Kumasi to have a familiar voice and seek good market and pricing for members. Fairtrade certified
Rechtstreekse banden smeden tussen lokale producenten van duurzaam geproduceerde voeding en hun consumenten. Dat is het doel van Boeren & Buren. Ondersteund door een online platform en een ploeg ‘Buurderij-Verantwoordelijken’ wil het bedrijf de Belgische markt voor korteketenvoeding laten boomen. Communicatieverantwoordelijke Wannes De Jonghe legt uit hoe het dit aanpakt.
TDC volgt in een reportage de weg van eerlijk goud van in de mijn in Peru tot in Europa. Ontdek wat fairtradegoud betekent voor de mijnwerkers van Aurelsa en hoe het is om met eerlijk goud te werken.
Brugge lanceert als eerste stad ter wereld een eigen fair trade chocoladereep. De naam van de reep is Sjokla. De stad, die heel wat chocolatiers huist, combineert zo eerlijke cacabonen met een lokale ambacht. De reep bevat ook lokale ingrediënten.
In Tanzania, vlak naast de Kilimanjaro, ligt het Enduimet Wildlife Management Area. Dit gebied wordt hoofdzakelijk bewoond door de Masai, maar vormt eveneens de thuisbasis van olifanten en heel wat andere wilde dieren. De lokale Masai zochten naar een manier om hun levensstandaard te verbeteren en tegelijkertijd meer zorg te dragen voor de dieren en hun omgeving. Ze vonden een oplossing in het ontwikkelen van verantwoord toerisme, met de steun van het Trade for Development Centre en van de lokale ngo Honeyguide Foundation. Bekijk hier hoe de Masai dit aanpakken!
Het Trade for Development Centre werkt rond drie grote pijlers: de markttoegang verbeteren van producentengroepen in het Zuiden actief in eerlijke en duurzame handel, informatie delen over de evoluties in deze sectoren en Belgen bewustmaken rond fair trade en duurzame handel. Op welke manier hebben we dit gedaan in 2016? Lees het activiteitenverslag hieronder en ontdek de acties die TDC in 2016 ondernam en hun link met de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN.
In opdracht van het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelings-agentschap BTC en in samenwerking met UTZ, onderzocht Euromonitor International het marktpotentieel in België voor koffie van Afrikaanse herkomst met een derde partij-certificering (Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance).
Dankzij de fairtradecertificering zou de Vietnamese cacao volgens de experten beter toegang krijgen tot de markt van de Europese Unie, vooral wanneer in 2019 het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Vietnam in werking treedt.
Er wordt wel eens beweerd dat ethische producten enkel ontworpen worden voor westerlingen. Maar klopt dit? Het Trade for Development Centre heeft samen met Ask Africa een marktonderzoek gevoerd om te peilen naar de populariteit van ethische producten in Zuid-Afrika. Het doel ervan is om de houding van de Zuid-Afrikaanse bevolking tegenover ethische producten met certificaties als Fairtrade, MSC, FCS, enz. te analyseren.
Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.
In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika
De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.
Volgens de VN wordt meer dan 20% van de aardoppervlakte bewoond door inheemse gemeenschappen. Ook vandaag nog zijn ze vaak het slachtoffer van sociale en economische achterstelling.