Africa Coffee Academy
Established in 2007 with its headquarters in Kampala, Uganda and its country offices in Kenya and Burundi, Africa Coffee Academy is an independent source of coffee
Established in 2007 with its headquarters in Kampala, Uganda and its country offices in Kenya and Burundi, Africa Coffee Academy is an independent source of coffee
Located within the Asunafo North Municipality, Asunafo Cocoa Farmers is among seven other cocoa farmer unions in Ghana established in 2008 after the Cadbury Cocoa
Formed in October 2007, NACFA brings citrus farmers around Kumasi to have a familiar voice and seek good market and pricing for members. Fairtrade certified
Rechtstreekse banden smeden tussen lokale producenten van duurzaam geproduceerde voeding en hun consumenten. Dat is het doel van Boeren & Buren. Ondersteund door een online platform en een ploeg ‘Buurderij-Verantwoordelijken’ wil het bedrijf de Belgische markt voor korteketenvoeding laten boomen. Communicatieverantwoordelijke Wannes De Jonghe legt uit hoe het dit aanpakt.
TDC volgt in een reportage de weg van eerlijk goud van in de mijn in Peru tot in Europa. Ontdek wat fairtradegoud betekent voor de mijnwerkers van Aurelsa en hoe het is om met eerlijk goud te werken.
Les fermes membres de la Coopérative Paysanne de Développement (COOPADE/COOP-CA), fondée en 2014, sont situées dans la région de Lubero, en bordure du parc national
La Coopérative KAWA KANZURURU (COOKKANZ) est une organisation paysanne, créée en 2014 par les producteurs et productrices du café arabica dans le secteur de Ruwenzori,
Ces 25 dernières années, le Sud-Kivu a été en proie à des violences extrêmes. Bien souvent, les caféiculteurs ont dû quitter en toute hâte leurs
Fondée en 1992 dans les collines entourant Kabare (Sud-Kivu), non loin de Bukavu, l’organisation RAEK a pâti des années de guerre sans pourtant jamais baisser
In opdracht van het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelings-agentschap BTC en in samenwerking met UTZ, onderzocht Euromonitor International het marktpotentieel in België voor koffie van Afrikaanse herkomst met een derde partij-certificering (Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance).
Dankzij de fairtradecertificering zou de Vietnamese cacao volgens de experten beter toegang krijgen tot de markt van de Europese Unie, vooral wanneer in 2019 het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Vietnam in werking treedt.
Er wordt wel eens beweerd dat ethische producten enkel ontworpen worden voor westerlingen. Maar klopt dit? Het Trade for Development Centre heeft samen met Ask Africa een marktonderzoek gevoerd om te peilen naar de populariteit van ethische producten in Zuid-Afrika. Het doel ervan is om de houding van de Zuid-Afrikaanse bevolking tegenover ethische producten met certificaties als Fairtrade, MSC, FCS, enz. te analyseren.
Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.
In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika
De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.
Volgens de VN wordt meer dan 20% van de aardoppervlakte bewoond door inheemse gemeenschappen. Ook vandaag nog zijn ze vaak het slachtoffer van sociale en economische achterstelling.
Samuel Poos, coördinator van TDC, werd geïnterviewd door Synergias ED, een Portugees tijdschrift over ontwikkelingseducatie. Het interview verscheen in de editie van juni 2017.
België lanceert zijn Nationaal Vrijwillig Rapport. Een mooie verzameling aan Belgische initiatieven die bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s. Het rapport zal door premier Charles Michel op 18 juli worden voorgesteld aan de VN.
Het doel van deze studie is om toeristische bedrijven in Peru en Ecuador, met name die welke zich richten op duurzaam toerisme, te ondersteunen bij de toegang tot de Europese markt. Terwijl de inhoud van het onderzoek zich richt op de omstandigheden in Peru en Ecuador, kunnen ook lezers in andere Latijns-Amerikaanse landen deze informatie nuttig vinden.