Europa gaat voor wetgeving MVO
In september 2020 hebben het Trade for Development Centre en The Shift een webinar georganiseerd om het initiatief te bespreken van de Europese Commissie over
In september 2020 hebben het Trade for Development Centre en The Shift een webinar georganiseerd om het initiatief te bespreken van de Europese Commissie over
Om de twee jaar publiceert het Trade for Development Centre een barometer over fair trade, een enquête die tot doel heeft de bekendheid van eerlijke handel in België en de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak in kaart te brengen. Dit jaar werden vragen gesteld over veranderingen in het aankoopgedrag naar aanleiding van de Covid-19-crisis.
De barometer van dit jaar, werd uitgevoerd door Incidence in opdracht van het Trade for Development Centre. De online enquête werd uitgevoerd tussen 30 juni en 02 augustus 2020 bij 1.212 personen tussen 16 en 80 jaar oud die in België wonen. De maximale foutmarge voor deze steekproef is 2,8%.
Koakaka is een koffiecoöperatie uit Rwanda die koffie van topkwaliteit produceert. In 2016 werd Koakaka geselecteerd voor een coachingmodule in marketing en in business management van TDC. Zo kregen ze alle tools in handen om hun postitie op de internationale markt te versterken. Met succes!
De coronacrisis, de klimaatverandering, de exploderende ongelijkheid, de vernietiging van de biodiversiteit … Het toenemend aantal crisissen drukt ons met onze neus op de feiten: ons handelsverkeer moet anders aanpakt worden. We moeten versneld werk maken van de ecologische en solidaire transitie waar onze samenleving nood aan heeft. Fair trade heeft alle troeven in handen om hieraan bij te dragen.
In navolging van het initiatief dat chocolatier Tony’s Chocolonely nam in Nederland schreven de Belgische ondernemingen Belvas en Kalani een brief aan de Belgische beleidsmakers, waarin zij oproepen tot een nationaal wettelijk kader voor corporate due diligence op vlak van mensenrechten en milieu. Ze nodigen nu andere bedrijven uit om zich bij hen aan te sluiten.
De chocolatier Galler, het Trade for Development Centre (Enabel), de coöperatie Yeyasso in Ivoorkust, de Universiteit Gent en het bedrijf ZOTO slaan de handen in elkaar voor een proefproject voor kwaliteitsvolle biologische cacao. Dat doen ze in het kader van het partnerschap Beyond Chocolate.
Necaayo werd in 2009 opgericht in Guiré, in het Westen van Ivoorkust. De coöperatie telt 1410 leden en brengt meer dan 3500 ton cacao op de markt. De cacaocoöperatie kreeg 3 jaar lang marketingcoaching van TDC en wist het te schoppen tot een van de meest toonaangevende cacaocoöperaties in de regio.
Onder het smetteloos witte oppervlak van de melk schuilt een sector in crisis en het zijn de kleine producenten die dreigen te verdrinken in de melkplas. Door de Europese overproductie kelderen de inkomsten van de boeren en hun werk is niet meer rendabel. Maar de overproductie heeft ook gevolgen voor Afrika. Daar staat ze de ontwikkeling van lokale zuivelketens in de weg.
Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan: + 41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.
Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.
Het familiebedrijf Cavalier maakt exact twintig jaar chocolade zonder toegevoegde suiker. Eerst deed het dat met de alternatieve zoetstof maltitol, sinds vier jaar vooral met stevia. Bij de vernieuwing van het gamma werd resoluut voor fairtradecacao gekozen.
Met zijn merken Colruyt, Bio-Planet en Okay blijft Colruyt Group een van de belangrijkste spelers in de distributiesector in België. Besteedt deze groei- en winstgerichte holding ook aandacht aan duurzame handel? Blijkbaar wel. Naast het aanbod van fairtrade producten, lanceert Colruyt Group al enkele jaren “kettingprojecten”, waarin het streeft naar een duurzamere keten van producent tot consument.
Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.
Het Trade for Development Centre ziet eerlijke en duurzame handel als hefbomen in de strijd tegen armoede en ongelijkheid. Drie concrete verhalen in Peru, Congo en Marokko bewijzen het. Bij de goedkeuring van projecten moeten volgende twee vragen gesteld worden: wie levert het werk bij de realisatie van het product? En wie beheert de winst eenmaal het project het inkomen verhoogt?
Ongetwijfeld is uw oog er al op gevallen in uw supermarkt, afdeling exotisch fruit: bakjes feloranje bessen, omgeven door groenbruine, papierachtige kelken. Waar komen ze vandaan en welk verhaal verbergen zij in hun ‘lampionnen’? Zijn er ook bio- en fairtrade-exemplaren op de markt? Voor de antwoorden trekken we naar Colombia en Peru.
In gebieden waar het bestaande ecosysteem op de helling komt te staan door toedoen van de mens, kan de ontplooiing van toeristische sector een deel van de oplossing betekenen. Geïnspireerd door succesverhalen elders in de wereld ondersteunt Honeyguide Foundation, met de financiële hulp van het Trade for Development Centre, de ontwikkeling van duurzaam toerisme in het Noorden van Tanzania. De lokale Masaï bevolking krijgt hierdoor een financiële stimulans om haar natuurlijke omgeving te beschermen.
Burundi is een erg arm land gelegen in Centraal-Afrika. De koffieteelt vormt er de grootste bron van inkomsten voor bijna 750.000 families en genereert meer dan de helft van de exportinkomsten van het land. De privatisering van de koffiesector heeft ervoor gezorgd dat de boeren zich begonnen te organiseren en dat ze eigen verwerkingseenheden opstartten.
TDC ondersteunt het Consortium voor coöperaties van koffieproducenten (Cococa) en twee van haar leden zodat ze groter deel van de toegevoegde waarde van de keten kunnen ontvangen.
Om de landbouw duurzamer te maken pleiten steeds meer wetenschappers voor biologische landbouw. Het besef groeit dat bio een belangrijke rol kan spelen bij cruciale vraagstukken als bodemdegradatie, watertekort of klimaatopwarming. Bioteelt hoeft geen louter exportverhaal te zijn: ook in het Zuiden groeit het bewustzijn rond voedselkwaliteit.
In dit artikel tonen vier organisaties uit Tanzania, Vietnam, Bolivia en Uganda hoe ze met de financiële hulp van TDC bioproducten introduceren op hun binnenlandse markten.
Chocolade is alomtegenwoordig, maar de extreme armoede van cacaoboeren is hallucinant en ondermijnt de toekomst van de hele sector. Daarover is de consensus binnen de sector groot. Wat betreft de oplossingen lopen de strategieën meer uiteen.
Binnen het CEN/ISO proces zit alvast iedereen rond de tafel. In het najaar van 2015 worden de eerste teksten van de criteria publiek gemaakt, in 2016 moet de CEN/ISO norm in gebruik worden genomen.