Producten en sectoren
Producten en sectoren Inleidende tekst Cacao Koffie Fashion Goud Bloemen Rijst
Producten en sectoren Inleidende tekst Cacao Koffie Fashion Goud Bloemen Rijst
Sensibiliseren TDC wil mensen bewust maken rond fair trade en duurzame handel en organiseert campagnes die zich richten tot consumenten, economische actoren en de Belgische
Coachingtraject TDC Het Trade for Development Centre wil MKMO’s (micro, kleine en middelgrote ondernemingen) en producentenorganisaties actief in fair trade en duurzame handel versterken door
Week van de Fair Trade De Week van de Fair Trade is een jaarlijkse campagne die fair trade en fairtradeproducten begin oktober tien dagen lang
Eerlijke handel en overheid Hoe staat de overheid tegenover eerlijke handel: bestaat er een wettelijk kader of niet? Wat zijn de gevaren en uitdagingen van
Waar vind ik fairtradeproducten? Eerlijke handel is meer dan alleen koffie en bananen. Fairtradeproducten zijn er in alle maten en gewichten en je vindt ze
Fair trade en duurzame handel Fair trade Wat is fair trade? Waar vind ik fairtradeproducten? Eerlijke handel en overheid Week van de Fair Trade Duurzame
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Flashback: 2009, de melkcrisis in Europa bereikt haar hoogtepunt. Boze Belgische boeren op rand van het faillissement lozen miljoenen liters melk in een wei. De
Couleurs Sud is een fairtradewinkel in het Waals-Brabantse Court-Saint-Etienne. Meer dan tien jaar geleden zijn twee leraren voluit voor dit project gegaan. Nu verkopen ze kleding, juwelen, ambachtelijk vervaardigde producten en een uitgebreid gamma voedingswaren aan klanten uit de buurt. En dat alles in een gemoedelijke sfeer.
Organisaties die ethische producten promoten kampen met een groot probleem: er is niet genoeg marktinformatie. Daarom heeft het Trade for Development Centre (TDC – een programma van het Belgisch ontwikkelingsagentschap) beslist om in verschillende ontwikkelingslanden marktonderzoek te laten uitvoeren over ethische en duurzame producten. Dit kadert binnen het thema ‘Steun aan producenten’.
TDC wou een kwalitatieve en kwantitatieve opiniepeiling uitvoeren met als algemene doelstelling de relatie tussen de persoonlijke waarden van Belgische inwoners en hun attitudes en gedragingen op vlak van toerisme begrijpen. En daarnaast hun kennisniveau, hun begrip en hun percepties met betrekking tot “verantwoord toerisme“ afbakenen.
De VN heeft 2013 uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Quinoa. Deze pseudograansoort heeft een uitzonderlijke voedingswaarde en is bestand tegen moeilijke omgevingsfactoren, aangezien het groeit in de dorre hoogvlakten van Bolivia en Peru. Quinoa kan daardoor een heel belangrijke rol spelen in het bestrijden van de wereldwijde voedselproblematiek.
Katoen is wereldwijd een van de meest verbouwde gewassen. De katoensector kent een hele instabiele koers. Dit is vooral nefast voor de Afrikaanse productielanden, waar katoen vaak de enige bron van inkomsten is voor miljoenen boeren en arbeiders. Bovendien kent de katoensector serieuze milieu- en gezondheidsrisico’s. Om zich tegen hiertegen te wapenen, moeten de Afrikaanse katoentelers op zoek naar geloofwaardige alternatieven, zoals fairtrade- en/of biologisch katoen.
Wereldwijd stijgt de vraag naar hout en houtproducten. 20 tot 40% van het hout dat vandaag geïmporteerd wordt in Europa zou afkomstig zijn van illegale houtkap.
De Europese Unie wil deze wanpraktijken aan banden leggen en keurde in 2010 een verordening goed die de import van illegaal gekapt hout verbiedt.
De EU-houtverordening gaat van kracht op 3 maart 2013. In dit artikel nemen we de houtverordening onder de loep en peilen we naar de reacties van FSC en PFC, de twee bekendse labels voor duurzaam houtbeheer in België.
Gsm, smartphone, PC, laptop of tablet: weinig mensen kunnen nog zonder. Maar wie staat er ook eens stil bij de werkelijke kost van een gesprek of een mail? Of bij de grondstoffen, de arbeidsomstandigheden en de ecologische impact van moderne elektronica? Tijd voor een overzicht van problemen, consumentenacties en (toekomstige) alternatieven.
Eeuwenlang al staat de doornige tara door weer en wind zijn mannetje op de Peruaanse hoogvlakten.
Reeds in het pre-Incatijdperk werden de zaden gebruikt voor het kleuren van textiel, het looien van leder of het maken van medicijnen. De laatste jaren is de boom echter aan een geweldige ‘boom’ bezig, dankzij de groeiende vraag naar natuurlijke ingrediënten en hulpstoffen in de verwerkingsindustrie. Een aantal boerenorganisaties in Peru pikken daar een aardig graantje van mee.
Bananen zijn krom, maar de bananenhandel ook. Moordende concurrentie, sociale uitbuiting en weinig ecologische teeltwijzen zijn een oud zeer. Hoe staat het vandaag met de bruine plekken op het ‘groene goud’? En welke rol speelt fair trade in het hele verhaal?
China vertegenwoordigt bijna een kwart van de wereldbevolking en kende de laatste 20 jaar een jaarlijkse groei van rond de 10%. Het is vandaag dan ook de wereldmacht. De laatste jaren kent het land de opkomst van een middenklasse die qua koopgedrag nauw aansluit bij de Europese en Noord-Amerikaanse normen. De kentering uit zich zowel op cultureel als op economisch vlak.