TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Emotion Planet : Reizen met een menselijke dimensie

Jean-François Delvaulx kwam op het idee voor Emotion Planet tijdens een reis met vrienden naar Marokko. Maar daarvoor raakte hij ook al verslingerd op Ecuador en was hij helemaal in de ban van Afrika. Tegenwoordig biedt hij reizen ‘op mensenmaat’ aan in een vijftiental landen op vier verschillende continenten.

Lees meer »

NAPP: fairtrade cacao in Vietnam

Hoewel cacao reeds in de 19de eeuw door de Fransen in Vietnam geïntroduceerd werd, bleef de productie meer dan een eeuw marginaal. Pas in 2000 kwam er een overheidsplan om de teelt in verschillende regio’s te stimuleren. Voorlopig blijft Vietnam een kleine speler op de cacaomarkt, maar het potentieel is er. Ook voor Fairtradecacao, dachten ze enkele jaren geleden bij NAPP (Network of Asia and Pacific Producers), de koepel van Fairtradegecertificeerde producentengroepen in Azië.

Lees meer »

Tighanimine: Arganolie uit Marokko

Tighanimine is een vrouwencoöperatie in het zuiden van Marokko die eerlijke arganolie produceert. Deze olie is een felbegeerd ingrediënt in cosmeticaproducten en in de keuken. Arganolie wordt geperst uit de noten van de arganboom die een buffer vormt tegen de oprukkende verwoestijning in de regio.

Lees meer »

SCINPA: cacao uit Ivoorkust

Opgericht in 2003 in Agboville, even ten noorden van Abidjan, is SCINPA met vier opkooppunten voor de cacao van haar 3000 leden al jaren een gevestigde waarde in de regio. De coöperatie heeft al een hele weg afgelegd en bouwde doorheen de jarenveel krediet op, bijvoorbeeld door te investeren in gemeenschapsprojecten zoals schooltjes en waterpompen en door tijdens politieke crisismomenten consequent de belangen van de boeren te blijven verdedigen. SCINPA heeft een grote klant: Cargill. Die betaalt mee aan de Utz-certificatie en de veldscholen voor de boeren.

Lees meer »

Cepicafé: kwaliteitscacao uit Peru

In Peru telen kleine boeren op traditionele wijze de ‘criollo porcelana’, een cacaovariëteit die wereldwijd door bekende chocolademakers werd opgepikt dankzij zijn fijne en delicate smaak. Deze cacao blanco wist zelfs al meerdere kwaliteitsprijzen in de wacht te slepen.

Lees meer »

ECOOKIM: verdediger van 12.000 cacaoboeren in Ivoorkust

In cacaoland Ivoorkust kan je ECOOKIM met recht en reden een voortrekker noemen. De coöperatie, opgericht in 2004, is een nationale unie van ondertussen 23 lokale coöperaties verspreid over de verschillende cacaoregio’s van het land. ECOOKIM verdedigt de belangen van maar liefst 12.000 van de meest achtergestelde cacaoboeren. Haar missie is het verbeteren van de kwaliteit van hun cacao om zo de internationale markt te veroveren. In 2010 behaalde de coöperatie de Fairtradecertificatie, kort daarna volgden Utz en Rainforest Alliance.

Lees meer »

AMAP: bioproducten uit Benin

“Waarom zou in Benin niet kunnen, wat in Frankrijk wel kan?” Met dat idee keerde Edgar Deguenon in 2008 terug na een stage in Frankrijk. Hij had er kennis gemaakt met tal van projecten rond biolandbouw en korteketenverkoop. Die zouden bovendien ook oplossingen kunnen aanreiken voor een aantal problemen waar Beninese boeren mee geconfronteerd worden, zoals het hoge gebruik van pesticiden in de velden en de gezondheidsproblemen die daar het gevolg van zijn. Of de lange ketens met vele tussenpersonen, wat leidt tot veel druk op de boeren en lage prijzen. Tien jaar later is AMAP een kleine organisatie die op zoek gaat naar een binnenlandse markt voor bioproducten en pioniert in het verbinden van producenten en consumenten.

Lees meer »

COCOCA: kwaliteitskoffie uit Burundi

Het woord ‘Horamama’ is in Burundi vooral bekend van een traditioneel lied dat vrouwen zingen op weg naar het veld of terug naar huis. Het betekent ‘moed’ of ‘kracht’ en moet hun vermoeidheid doen vergeten. Vandaag is Horamama de merknaam van de koffie van COCOCA, een unie van 39 coöperaties verspreid over het hele land. Koffie is de belangrijkste grondstof in Burundi.

Lees meer »

Kwalitatieve studie: modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania en Kenia

Tanzania en Kenia kennen een groeiende middenklasse waardoor ook de vraag naar unieke modeaccessoires en woondecoratie van hoge kwaliteit toeneemt. In deze studie onderzoeken we het profiel van mogelijke klanten. We peilen naar de gewoontes en attitudes in hun aankoopgedrag. Daarnaast bekijken we de heersende trends op vlak van modeaccessoires en woondecoratie. We onderzoeken eveneens de kennis en houding ten opzichte van fairtrade(producten).

Lees meer »

Biologische droge bonen: potentieel in Tanzania

De sterke groei van de Europese en Amerikaanse markt voor bioproducten maakt dat de bioteelt over de hele wereld is toegenomen. Met behulp van NGO’s en andere ontwikkelingspartners proberen kleine producenten hun inkomen te vergroten door in te spelen op de mogelijkheden die deze groeiende markt biedt. Veel producenten in ontwikkelingslanden produceren sowieso al biologisch, wat het relatief eenvoudig maakt om over te schakelen naar gecertificeerde biologische landbouwpraktijken.

Lees meer »

Spanningen binnen fairtradebeweging nemen toe

Fair Trade USA stapte onlangs uit Fairtrade International, de belangrijkste wereldwijde federatie voor eerlijke handel, en startte een eigen initiatief op.
Sinds het Fairtrade Max Havelaar-label ook grote plantages toelaat, hebben kleine boeren In Latijns-Amerika hun eigen certificering op touw gezet. De spanningen binnen de fairtradebeweging nemen toe. Verschillende ontwikkelingsvisies en benaderingen van eerlijke handel botsen met elkaar.
Zal de federatie uiteenvallen?

Lees meer »

Eerlijke handel geconfronteerd met de economische crisis

Na een decennium van euforische groei is de verkoop van fairtradeproducten in verschillende Europese landen een belangrijke factor in de tijd. De economische crisis is doorgemaakt en de verschillende soorten spelers worden vaak gedwongen om hun strategieën aan te passen en bij te sturen.

Lees meer »

Rio+20 en groene economie: uitdagingen en perspectieven

Van 20 tot 22 juni 2012 vond in Rio de Janeiro de internationale VN-conferentie rond duurzame ontwikkeling Rio+20 plaats. Twintig jaar na de Wereldmilieutop kwamen wereldleiders er samen om te debatteren over de lancering van “een groene economie” en de wereldwijde aanpak van duurzame ontwikkeling.

Het concept “groene economie”, dat groei en milieuzorg met elkaar zou verzoenen, is het onderwerp van hevige discussies.

Lees meer »

Coöperaties en eerlijke handel gaan hand in hand

De VN heeft 2012 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperaties omdat “het commerciële ondernemingsmodellen zijn die talrijke gezinnen en gemeenschappen uit de armoede halen.”

Coöperatief ondernemen betekent dat leden zich vrijwillig verenigen omdat ze samen meer hulpmiddelen kunnen inzetten dan elk individueel.

Lees meer »

Stevia: een plant met toekomst

Sinds november 2011 mag stevia geproduceerd en verkocht worden in Europa. Eindelijk, want deze natuurlijke zoetstof die al eeuwenlang wordt geconsumeerd in Zuid-Amerika, heeft een hoge voedingswaarde en is 100% natuurlijk en ongevaarlijk. Stevia wist dankzij deze reeks voordelen de interesse te wekken van multinationals die er massaal in beginnen investeren. Eerlijke handel en biologische landbouw zijn instrumenten die traditionele steviaproducenten kunnen helpen zelf voordeel te halen uit de groeiende vraag naar stevia.

Lees meer »

Eerlijke handel in de landen van de Arabische lente

De revolutie in de landen van de Arabische lente toonde aan dat de bevolking meer economische en sociale emancipatie wil. Een model dat gedeeltelijk kan beantwoorden aan deze verzuchting is eerlijke handel. Fair trade combineert dynamisch ondernemerschap, responsabilisering van lokale spelers en ontwikkelingsperspectieven. Bovendien laat het model ruimte voor participatieve democratie.

Het is nog te vroeg om te weten welke plaats eerlijke handel zal innemen in de landen van de Arabische lente: een inspiratiebron, een stabiliserende factor of net een onderwerp van discussie? In afwachting maken we kennis met de eerlijke organisaties die in de regio actief zijn.

Lees meer »

Israëlisch-Palestijnse initiatieven voor de vrede

De spanningen tussen Israël en Palestina laaiden de laatste tijd weer hevig op. Ze lieten zich opnieuw meeslepen door de logica van de oorlog. Toch zijn er in het dagelijkse leven Palestijnen en Israëliërs die in het kader van eerlijke handel samen werken aan de toenadering tussen beide bevolkingsgroepen.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.