Enquête verantwoorde consumptie
Het Trade for Development Centre van Enabel volgt de evoluties van fair trade en duurzame handel. Om een beeld te kunnen schetsen van hoe Belgen
Het Trade for Development Centre van Enabel volgt de evoluties van fair trade en duurzame handel. Om een beeld te kunnen schetsen van hoe Belgen
Kleine koffieproducenten uit Guatemala de garantie geven op een eerlijk inkomen en de consument uit het Noorden een kwalitatief hoogstaand product aanbieden: dat is de dubbele uitdaging van Café Chorti, een fairtrade-initiatief dat ervoor zorgt dat de koffie recht van de producent in ons kopje komt.
Met een berg elektronisch afval, gigantische CO2-uitstoot, moeilijke werkomstandigheden en nietsontziende inkooppraktijken … draagt de smartphone-industrie aanzienlijk bij aan enkele van de ernstigste milieu- en mensenrechtenproblemen ter wereld. FairPhone, een Nederlands bedrijf in de sociale sector, wil hier verandering in brengen. Dat doet het door een eerlijke smartphone te ontwikkelen. Het bedrijf heeft net de derde versie van zijn smartphone gelanceerd, de Fairphone 3.
Ozfair ligt in een levendige wijk in de Brusselse gemeente Sint-Gillis. Daar verkoopt de winkel sinds 2008 mens- en natuurvriendelijke fairtradeproducten. En dat zijn er heel wat.
Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.
Op 12 juni kondigden Ivoorkust en Ghana, de twee grootste cacaoproducenten ter wereld, de opschorting van hun cacaoverkoop aan voor het seizoen 2020-2021. Wat ze hiermee willen bereiken? Een minimumprijs van 2.600 dollar per ton.
De Alliance for Responsible Mining (ARM) is een wereldwijd initiatief dat in 2004 in Colombia werd gelanceerd. Het doel is kleinschalige, ambachtelijke mijnwerkers en hun organisaties mondiger maken en hen ondersteunen in het toepassen van goede praktijken waardoor ze beter kunnen integreren in de formere economie.
Alvaro en Antonio Morales, twee professionele Belgisch-Salvadoraanse zangers die bekend zijn in El Salvador, hebben net een nummer uitgebracht dat bedoeld is om de consument bewust te maken van de huidige crisis bij de koffieproducenten.
Wat deze coöperaties willen is zoveel mogelijk cacao van hun leden aan zo gunstig mogelijke voorwaarden verkopen. Maar dat is allesbehalve evident.
Peruanen kunnen rekenen op veel natuurlijke hulpbronnen (mineralen, olie en gas) en andere aantrekkelijke sectoren (agrovoeding, visserij en toerisme). En toch wordt een aanzienlijk deel van de bevolking niet geassocieerd met het inkomen dat door deze meervoudige rijkdom wordt gegenereerd.
Jaarlijks peilt het Trade for Development Centre naar de mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Het idee was al een tijdje in de lucht. Het “Kleine Producentensymbool” werd in november 2010 officieel gelanceerd in Honduras, tijdens de 4e Algemene Vergadering van CLAC (de Latijns-Amerikaanse en Caribische Coördinatie van Kleine Eerlijke Handelsproducenten).
De cacaoboon is een mythisch voedingsmiddel met een rijke geschiedenis. Ze vindt haar oorsprong in Centraal-Amerika. Nadat Spaanse ontdekkingsreizigers de boon in Europa introduceerden heeft ze door de eeuwen heen de wereld veroverd als dé smaakbepalende stof voor chocolade.
De laatste decennia kende de sierteelt een spectaculaire groei. De wereldwijde consumptie van snijbloemen ligt rond 30 miljard europa per jaar. Europa en Noord-Amerika zijn de grootste afnemers. Sinds de jaren 1990 ligt het zwaartepunt van de bloemen- en plantenproductie in landen met een gunstig klimaat en lage productie- en loonkosten, zoals Colombia, Kenia, Ecuador en Ethiopië.
De organisatie “Consumers International” (CI) heeft, in samenwerking met 8 nationale consumentenorganisaties (waaronder het Belgische Test-Aankoop) een onderzoek gedaan naar het CSR beleid (Corporate Social Responsibility) van Europese supermarkten, en naar de werkomstandigheden en ‘eerlijke’ relaties die ze onderhouden met de ontwikkelingslanden inzake hun aankoopketen.
Het Trade for Development Centre heeft een opiniepeiling laten uitvoeren (door Dedicated Research) onder de Belgische bevolking om de gedragingen, attitudes en opinies van de Belg vast te stellen ten aanzien van eerlijke handel, duurzame handel en handel in producten uit biologische landbouw, alsook de evolutie in vergelijking met vorige jaren.
Toegang tot correcte en relevante marktinformatie is bijna een conditio sine qua non voor duurzame planning, productie en handel, in het bijzonder binnen de context van marktvolatiliteit. Dit verslag van het Trade for Development Centre alle relevante informatie te verzamelen over de internationale koffiemarkt.
Dit marktonderzoek beschrijft en legt uit hoe de EU-Markt voor sportballen er uit ziet. Verder wordt ook de Belgische markt voor sportballen onderzocht alsook dat van negen andere Europese markten (Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen en Groot-Brittannië). Dit marktonderzoek helpt de producenten in ontwikkelingslanden de Europese markt beter te begrijpen en er bijgevolg beter op te kunnen inspelen.
Het Trade for Development Centre liet een opiniepeiling uitvoeren (door GfK) bij de Belgische bevolking om te weten te komen hoe de Belg denkt over eerlijke handel en duurzame handel, en hoe die mening evolueert door de jaren heen. Een aantal bevindingen voor 2009: de bekendheid van eerlijke handel stagneert, de meeste Belgen begrijpen niet goed wat duurzame handel is en iedereen kent biologische producten.