TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Ethisch en esthetisch: eerlijke cosmetica

Ooit al gehoord van eerlijke cosmetica? Verzorgings- en schoonheidsproducten die gebruikmaken van fairtrade-ingrediënten en producenten zo de kans geven op betere levensomstandigheden voor zichzelf en hun families. Producten waarbij ethiek en esthetiek hand in hand gaan, gemaakt dóór en vóór vrouwen.
Hieronder vindt u een greep uit het aanbod.

Lees meer »

Zijn we op weg naar duurzame palmolie? De steile ambities van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie

Palmolie heeft unieke eigenschappen waardoor het een uiterst nuttig ingrediënt is voor de voedingsindustrie. Maar palmolie wordt vaak in verband gebracht met de razendsnelle ontbossing van Indonesië en Maleisië. Organisaties zoals de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie hebben de voorbije 15 jaar al verschillende stappen gezet om de teelt duurzamer te maken.

Lees meer »

Avituri: de essentie van de Grond in de Democratische Republiek Congo

Wist u dat het noordoosten van de Democratische Republiek van Congo één van de grootste producenten van aromatische oliën huist ? Avituri, een eerlijke en biologische kwekerij en distillerie, heeft dankzij de financiële steun van TDC zijn geraniumolieproductie verdubbeld en zijn aanbod uitgebreid met andere planten zoals tijm.

Lees meer »

Data capturing: gegevens verzamelen om de markt beter te begrijpen

Uit de evaluatie in 2014 van de TDC marketingondersteuning bleek dat een groot aantal ontvangen aanvraagdossiers onvolledig of verkeerde ingevuld waren. De zwakste producentengroepen konden bijgevolg niet worden geselecteerd voor de marketingtraining. TDC besloot daarom om een stap vooraf uit te werken, een korte vooropleiding bedoeld om coöperaties te helpen hun gegevens te verzamelen en begrijpen om hiermee hun marketingstrategie te ontwikkelen.

Lees meer »

Eerlijke palmolie bestaat

Terwijl de palmolie-industrie volop zoekt naar een manier van ontginning die de vernietiging van mens en milieu in Zuidoost-Azië een halt toeroept, bestaan er wel degelijk eerlijke alternatieven. Palmolieprojecten in Ghana, Togo en Ecuador zijn inmiddels gecertificeerd en dragen het fairtradelabel Fair for Life.

Lees meer »

Fairtrade koolstofkredieten van start !

De Klimaattop in Parijs was het decor waartegen Belgische koffiebranders Beyers Koffie en Java Coffee Company hun ‘klimaatneutrale’ koffie voorstelden. Ze compenseren de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie met de aankoop van Fairtrade koolstofkredieten. Waar staan deze kredieten voor en waarin verschillen ze van de conventionele koolstofkredieten ?

Lees meer »

De faitradegemeenten menen het

In 2001 riep Garstang (Engeland) zichzelf uit tot eerste Fairtrade Town. 15 jaar later hebben de FairTradeGemeenten zich verspreid over de hele wereld, van Libanon tot Brazilië en Japan. De teller staat vandaag op meer dan 1800 in 27 landen, met België op een hele mooie derde plaats. Ontdek meer over deze succesvolle campagne.

Lees meer »

Eerlijke handel boomt, ook bij Carrefour

Op de vraag hoeveel eerlijke producten Carrefour aanbiedt, krijg je er meteen één terug: wat versta je onder eerlijke producten? De supermarktketen ziet fair trade namelijk niet als een aparte productlijn. Voor zowel de producten uit het zuidelijke als het noordelijke halfrond geldt dat ze met respect voor de producent, de planeet en de klant moeten ontwikkeld zijn.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.