TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Spanningen binnen fairtradebeweging nemen toe

Fair Trade USA stapte onlangs uit Fairtrade International, de belangrijkste wereldwijde federatie voor eerlijke handel, en startte een eigen initiatief op.
Sinds het Fairtrade Max Havelaar-label ook grote plantages toelaat, hebben kleine boeren In Latijns-Amerika hun eigen certificering op touw gezet. De spanningen binnen de fairtradebeweging nemen toe. Verschillende ontwikkelingsvisies en benaderingen van eerlijke handel botsen met elkaar.
Zal de federatie uiteenvallen?

Lees meer »

Eerlijke handel geconfronteerd met de economische crisis

Na een decennium van euforische groei is de verkoop van fairtradeproducten in verschillende Europese landen een belangrijke factor in de tijd. De economische crisis is doorgemaakt en de verschillende soorten spelers worden vaak gedwongen om hun strategieën aan te passen en bij te sturen.

Lees meer »

Rio+20 en groene economie: uitdagingen en perspectieven

Van 20 tot 22 juni 2012 vond in Rio de Janeiro de internationale VN-conferentie rond duurzame ontwikkeling Rio+20 plaats. Twintig jaar na de Wereldmilieutop kwamen wereldleiders er samen om te debatteren over de lancering van “een groene economie” en de wereldwijde aanpak van duurzame ontwikkeling.

Het concept “groene economie”, dat groei en milieuzorg met elkaar zou verzoenen, is het onderwerp van hevige discussies.

Lees meer »

Coöperaties en eerlijke handel gaan hand in hand

De VN heeft 2012 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Coöperaties omdat “het commerciële ondernemingsmodellen zijn die talrijke gezinnen en gemeenschappen uit de armoede halen.”

Coöperatief ondernemen betekent dat leden zich vrijwillig verenigen omdat ze samen meer hulpmiddelen kunnen inzetten dan elk individueel.

Lees meer »

Stevia: een plant met toekomst

Sinds november 2011 mag stevia geproduceerd en verkocht worden in Europa. Eindelijk, want deze natuurlijke zoetstof die al eeuwenlang wordt geconsumeerd in Zuid-Amerika, heeft een hoge voedingswaarde en is 100% natuurlijk en ongevaarlijk. Stevia wist dankzij deze reeks voordelen de interesse te wekken van multinationals die er massaal in beginnen investeren. Eerlijke handel en biologische landbouw zijn instrumenten die traditionele steviaproducenten kunnen helpen zelf voordeel te halen uit de groeiende vraag naar stevia.

Lees meer »

Eerlijke handel in de landen van de Arabische lente

De revolutie in de landen van de Arabische lente toonde aan dat de bevolking meer economische en sociale emancipatie wil. Een model dat gedeeltelijk kan beantwoorden aan deze verzuchting is eerlijke handel. Fair trade combineert dynamisch ondernemerschap, responsabilisering van lokale spelers en ontwikkelingsperspectieven. Bovendien laat het model ruimte voor participatieve democratie.

Het is nog te vroeg om te weten welke plaats eerlijke handel zal innemen in de landen van de Arabische lente: een inspiratiebron, een stabiliserende factor of net een onderwerp van discussie? In afwachting maken we kennis met de eerlijke organisaties die in de regio actief zijn.

Lees meer »

Israëlisch-Palestijnse initiatieven voor de vrede

De spanningen tussen Israël en Palestina laaiden de laatste tijd weer hevig op. Ze lieten zich opnieuw meeslepen door de logica van de oorlog. Toch zijn er in het dagelijkse leven Palestijnen en Israëliërs die in het kader van eerlijke handel samen werken aan de toenadering tussen beide bevolkingsgroepen.

Lees meer »

Belgen en fair trade 2012

In het kader van de Week van de Fair Trade 2012 peilde het Trade for Development Centre voor de derder keer op rij naar de kennis, mening en houding van Belgen op vlak van fair trade. De bekendheid van fair trade neemt jaar na jaar toe, in 2012 lag die op 90%. Hoewel Belgen positief tegenover fair trade staan, voelen slechts 4 op 10 Belgen zich betrokken.

Lees meer »

Marktonderzoek modeaccessoires en woondecoratie in Tanzania

Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.