Belgen en fair trade 2011
Jaarlijks peilt het Trade for Development Centre naar de mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Jaarlijks peilt het Trade for Development Centre naar de mening en houding van Belgen tegenover fair trade.
Het idee was al een tijdje in de lucht. Het “Kleine Producentensymbool” werd in november 2010 officieel gelanceerd in Honduras, tijdens de 4e Algemene Vergadering van CLAC (de Latijns-Amerikaanse en Caribische Coördinatie van Kleine Eerlijke Handelsproducenten).
De cacaoboon is een mythisch voedingsmiddel met een rijke geschiedenis. Ze vindt haar oorsprong in Centraal-Amerika. Nadat Spaanse ontdekkingsreizigers de boon in Europa introduceerden heeft ze door de eeuwen heen de wereld veroverd als dé smaakbepalende stof voor chocolade.
De laatste decennia kende de sierteelt een spectaculaire groei. De wereldwijde consumptie van snijbloemen ligt rond 30 miljard europa per jaar. Europa en Noord-Amerika zijn de grootste afnemers. Sinds de jaren 1990 ligt het zwaartepunt van de bloemen- en plantenproductie in landen met een gunstig klimaat en lage productie- en loonkosten, zoals Colombia, Kenia, Ecuador en Ethiopië.
De organisatie “Consumers International” (CI) heeft, in samenwerking met 8 nationale consumentenorganisaties (waaronder het Belgische Test-Aankoop) een onderzoek gedaan naar het CSR beleid (Corporate Social Responsibility) van Europese supermarkten, en naar de werkomstandigheden en ‘eerlijke’ relaties die ze onderhouden met de ontwikkelingslanden inzake hun aankoopketen.
Het Trade for Development Centre heeft een opiniepeiling laten uitvoeren (door Dedicated Research) onder de Belgische bevolking om de gedragingen, attitudes en opinies van de Belg vast te stellen ten aanzien van eerlijke handel, duurzame handel en handel in producten uit biologische landbouw, alsook de evolutie in vergelijking met vorige jaren.
Toegang tot correcte en relevante marktinformatie is bijna een conditio sine qua non voor duurzame planning, productie en handel, in het bijzonder binnen de context van marktvolatiliteit. Dit verslag van het Trade for Development Centre alle relevante informatie te verzamelen over de internationale koffiemarkt.
Dit marktonderzoek beschrijft en legt uit hoe de EU-Markt voor sportballen er uit ziet. Verder wordt ook de Belgische markt voor sportballen onderzocht alsook dat van negen andere Europese markten (Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen en Groot-Brittannië). Dit marktonderzoek helpt de producenten in ontwikkelingslanden de Europese markt beter te begrijpen en er bijgevolg beter op te kunnen inspelen.
Het Trade for Development Centre liet een opiniepeiling uitvoeren (door GfK) bij de Belgische bevolking om te weten te komen hoe de Belg denkt over eerlijke handel en duurzame handel, en hoe die mening evolueert door de jaren heen. Een aantal bevindingen voor 2009: de bekendheid van eerlijke handel stagneert, de meeste Belgen begrijpen niet goed wat duurzame handel is en iedereen kent biologische producten.