TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Nieuws en publicaties

Eerste Brussels Be Fair Awards uitgereikt

De winnaars van de eerste editie van de Brussels Be Fair Awards zijn gekend. De editie 2022 bekroont openbare diensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die hun publiek stimuleren om Brusselse fairtradeproducten te consumeren. De gemeente Jette en Stad Brussel ontvingen een Award uit de handen van Pascal Smet. 

Lees meer »

CURAD Incubator

The Consortium for Enhancing University Responsiveness to Agribusiness Development (CURAD Incubator) is a public-private partnership initiative promoted by Makerere University, the National Union of Coffee

Lees meer »

Solid zoekt naar de grootst mogelijke impact

Knitwear van alpacawol uit Peru, plaids van ge-upcyclede Indische sari’s, gevlochten manden uit Kenia … De stijlvolle producten die Solid op de markt brengt, zijn erg divers. De rode draad: positieve impact voor de mensen die al deze unieke stukken maken en voor hun gemeenschappen. Solid vzw ontstond als een klein ontwikkelingsproject in Peru maar heeft ondertussen ook een belangrijke handelspoot.

Lees meer »

Overgang naar export voor een cacaocoöperatie in Ivoorkust: verschillende stappen en implicaties

TDC-Enabel bestelde een studie die de operationele, financiële en commerciële procedures en implicaties moet verduidelijken voor Ivoriaanse cacaocoöperaties die van een “lokale” coöperatie willen overschakelen op een “export”coöperatie. De studie toont dat export is voorbehouden aan goed georganiseerde coöperaties die winstgevend zijn in hun huidige activiteiten.

Lees meer »

Goederenvervoer en CO2: een complexe en paradoxale relatie

Met de klimaatcrisis in het achterhoofd, proberen steeds meer consumenten hun voetafdruk te beperken. Zo letten ze op de herkomst van de producten die zij kopen. De leidraad hierbij is: hoe verder een artikel van huis komt, hoe vervuilender het vervoer is. Die redenering klopt wel, maar strookt niet altijd met de complexe, zelfs paradoxale realiteit van onze gemondialiseerde economie.

Lees meer »

Uniek concept BorGerHub verenigt ondernemend Borgerhout

Borgerhub is een concept store voor lokale, handgemaakte en duurzame producten in Borgerhout. Maar tegelijkertijd is Borgerhub véél meer dan een winkel. Wat in 2019 begon als een antikraakproject voor het prachtige jaren 30-gebouw, evolueerde tot een onmisbare hub voor ondernemend Borgerhout.

Lees meer »

Cacaoboer én coach: het mooie parcours van Djakaridja Bitie

In 2017 volgde de Ivoriaanse cacaocoöperatie ECAM het coachingstraject in financieel, bedrijfs- en marketingmanagement van het Trade for Development Center (TDC) van Enabel. Eind december spraken wij met Djakaridja Bitie, een van de leden van ECAM. We vroegen hem om de balans op te maken van de ontwikkeling die de coöperatie heeft doorgemaakt en peilden ook naar zijn eigen professionele vooruitzichten als junior coach.

Lees meer »

SCINPA verbetert marketinginstrumenten met steun van TDC

SCINPA is een coöperatie uit Agboville (Ivoorkust) die vooral actief is in de cacaosector. Met de steun van TDC kon SCINPA zijn commerciële en institutionele communicatiemiddelen verbeteren en meer zichtbaarheid creëren. Een succesverhaal, ook al blijft de macro-economische situatie in het land moeilijk.

Lees meer »

SCINPA verbetert marketinginstrumenten met steun van TDC

SCINPA is een coöperatie uit Agboville (Ivoorkust) die vooral actief is in de cacaosector. Met de steun van TDC kon SCINPA zijn commerciële en institutionele communicatiemiddelen verbeteren en meer zichtbaarheid creëren. Een succesverhaal, ook al blijft de macro-economische situatie in het land moeilijk.

Lees meer »

Aba Sholi: kwaliteit boven alles

In Rwanda produceert Aba Sholi een internationaal gesmaakte koffie. Met de hulp van Valerie Vangeel, coach van het Trade for Development Centre van Enabel, zetten de coöperatie grote stappen vooruit. Ze leerden hun kosten optimaliseren, de uitstekende kwaliteit van hun koffie te garanderen en helpen hun leden in de strijd tegen de klimaatopwarming. 

Lees meer »

Zorgplicht voor bedrijven: wat denken de Belgen?

Meer dan acht op tien Belgen zijn voorstander van wetgeving die bedrijven verplicht maatregelen te nemen die de schending van de mensenrechten en milieuschade moet voorkomen. De meerderheid vindt dat dit wetgevend initiaitief op Europees niveau moeten worden genomen. Dit blijkt uit een opiniepeiling in opdracht van TDC-Enabel.

Lees meer »

Coöperatieve, participatieve supermarkten

Ooit al gehoord van coöperatieve en participatieve supermarktprojecten? Deze burgerinitiatieven breken met de traditionele massadistributie en kiezen voor lokale, biologische en eerlijke kwaliteitsproducten. Daarbij willen ze financieel toegankelijk blijven en de sociale integratie bevorderen. Zijn ze hierin geslaagd?

Lees meer »

Opiniepeiling verantwoorde consumptie 2021

In het kader van de Week van de Fair Trade 2021 bestelde Enabel een barometer om de verantwoorde consumptie van Belgen in kaart te brengen.
62% van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven en consumeren met het oog op de volgende generaties. Maar de helft van de Belgen blijft wel trouw aan zijn of haar vertrouwde merken in de supermarkt (vooral de jongeren).

Lees meer »

Kledingmerken ondertekenen nieuwe bindende overeenkomst inzake veiligheid van werknemers

Toonaangevende internationale kledingmerken bereikten een tweejarige overeenkomst met werknemers-vertegenwoordigers en fabriekseigenaren over de veiligheid op de werkplek in Bangladesh. De overeenkomst gaat in vanaf 1 september 2021 voor een periode van 26 maanden, dan zal ook de eerste golf van merken en detailhandelaars die de overeenkomst hebben ondertekend, worden bekend gemaakt.

Lees meer »

Jaarrapport TDC-Enabel 2020

In TDC’s activiteiten speelt nabijheid een belangrijke rol. 2020 was dus een jaar waarin TDC heel wat flexibiliteit aan de dag moest leggen. Dankzij coaching op afstand wist TDC 34 producentenorganisaties te coachen. TDC bereikte 2 miljoen Belgen te bereiken tijdens de Week van de Fair Trade en nam met een studie de lead in het onderwerp lokale fair trade.

Lees meer »

Frankrijk, pionier van lokale fair trade in Europa

In Frankrijk heeft de lokale eerlijke handel zich ontwikkeld door Noord-Zuid-handelsinitiatieven, zoals Ethiquable en Alter Eco, maar ook door de Franse boerenbeweging. De nationale wet inzake eerlijke handel leidt alles in goede banen, net als het charter voor eerlijke handel ‘Origine France’. Niet minder dan acht labels certificeren producten of diensten. Een overzicht.

Lees meer »

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.