TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Koffie

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Marktstudie: Warme dranken in Kenia en Oost-Afrika

Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.

Lees meer »

Marktpotentieel voor Afrikaanse koffie met duurzaam label

In opdracht van het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelings-agentschap BTC en in samenwerking met UTZ, onderzocht Euromonitor International het marktpotentieel in België voor koffie van Afrikaanse herkomst met een derde partij-certificering (Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance).

Lees meer »

CECOFA: Robustakoffie uit Oeganda

In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika

Lees meer »

Fairtrade koolstofkredieten van start !

De Klimaattop in Parijs was het decor waartegen Belgische koffiebranders Beyers Koffie en Java Coffee Company hun ‘klimaatneutrale’ koffie voorstelden. Ze compenseren de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie met de aankoop van Fairtrade koolstofkredieten. Waar staan deze kredieten voor en waarin verschillen ze van de conventionele koolstofkredieten ?

Lees meer »

De (h)eerlijke koffie van Java

Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.

Lees meer »

Beyers: respect voor mens en natuur, van boon tot kopje

Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Marktstudie: Warme dranken in Kenia en Oost-Afrika

Het Trade for Development Centre (TDC) en Fairtrade Africa werkten samen met Euromonitor International een studie uit om een beter begrip te krijgen van de markt voor warme dranken en Fairtrade-gecertificeerde merken, zowel voor B2B (foodservice en instellingen) als voor B2C (retail), in Kenia en de bredere regio (Oeganda, Burundi, Tanzania en Rwanda). De focus ligt op Fairtrade-gecertificeerde producten die het meest worden geconsumeerd door Kenianen, zoals thee en koffie maar evengoed warme chocolademelk.

Lees meer »

Marktpotentieel voor Afrikaanse koffie met duurzaam label

In opdracht van het Trade for Development Centre van het Belgisch Ontwikkelings-agentschap BTC en in samenwerking met UTZ, onderzocht Euromonitor International het marktpotentieel in België voor koffie van Afrikaanse herkomst met een derde partij-certificering (Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance).

Lees meer »

CECOFA: Robustakoffie uit Oeganda

In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika

Lees meer »

Fairtrade koolstofkredieten van start !

De Klimaattop in Parijs was het decor waartegen Belgische koffiebranders Beyers Koffie en Java Coffee Company hun ‘klimaatneutrale’ koffie voorstelden. Ze compenseren de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie met de aankoop van Fairtrade koolstofkredieten. Waar staan deze kredieten voor en waarin verschillen ze van de conventionele koolstofkredieten ?

Lees meer »

De (h)eerlijke koffie van Java

Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.

Lees meer »

Beyers: respect voor mens en natuur, van boon tot kopje

Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.