TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Lokaal

Studie: Belgische en Europese lokale fair trade

In deze publicatie presenteert TDC een heel aantal Belgische en Europese initiatieven die onder lokale fair trade kunnen vallen.
Er wordt ook een analyse gemaakt en een typologie opgesteld waarbij de verschillende initiatieven met mekaar worden vergeleken, vb. qua organisatie, productieproces, prijsbepaling…
De publicatie kreeg een update in 2023.

Lees meer »

Frankrijk, pionier van lokale fair trade in Europa

In Frankrijk heeft de lokale eerlijke handel zich ontwikkeld door Noord-Zuid-handelsinitiatieven, zoals Ethiquable en Alter Eco, maar ook door de Franse boerenbeweging. De nationale wet inzake eerlijke handel leidt alles in goede banen, net als het charter voor eerlijke handel ‘Origine France’. Niet minder dan acht labels certificeren producten of diensten. Een overzicht.

Lees meer »

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

De moeilijkheden van landbouwers hier en in Afrika

Wat brengt de kleine boeren uit het noordelijk en zuidelijk halfrond samen? Veel meer dan we denken. Liefde voor het land en de strijd voor een eerlijker loon behoren daar zeker toe. Bovendien zijn Nathalie en Djakaridja het levende bewijs dat ons voedselmodel gebaseerd is op een wereldwijde onderwaardering van de boerenstiel. Een gesprek

Lees meer »

AMAP: bioproducten uit Benin

“Waarom zou in Benin niet kunnen, wat in Frankrijk wel kan?” Met dat idee keerde Edgar Deguenon in 2008 terug na een stage in Frankrijk. Hij had er kennis gemaakt met tal van projecten rond biolandbouw en korteketenverkoop. Die zouden bovendien ook oplossingen kunnen aanreiken voor een aantal problemen waar Beninese boeren mee geconfronteerd worden, zoals het hoge gebruik van pesticiden in de velden en de gezondheidsproblemen die daar het gevolg van zijn. Of de lange ketens met vele tussenpersonen, wat leidt tot veel druk op de boeren en lage prijzen. Tien jaar later is AMAP een kleine organisatie die op zoek gaat naar een binnenlandse markt voor bioproducten en pioniert in het verbinden van producenten en consumenten.

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Marketingexpertise essentieel bij ketenaanpak

De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.

Lees meer »

Studie: Belgische en Europese lokale fair trade

In deze publicatie presenteert TDC een heel aantal Belgische en Europese initiatieven die onder lokale fair trade kunnen vallen.
Er wordt ook een analyse gemaakt en een typologie opgesteld waarbij de verschillende initiatieven met mekaar worden vergeleken, vb. qua organisatie, productieproces, prijsbepaling…
De publicatie kreeg een update in 2023.

Lees meer »

Frankrijk, pionier van lokale fair trade in Europa

In Frankrijk heeft de lokale eerlijke handel zich ontwikkeld door Noord-Zuid-handelsinitiatieven, zoals Ethiquable en Alter Eco, maar ook door de Franse boerenbeweging. De nationale wet inzake eerlijke handel leidt alles in goede banen, net als het charter voor eerlijke handel ‘Origine France’. Niet minder dan acht labels certificeren producten of diensten. Een overzicht.

Lees meer »

Voedselteams: beweging van bewuste consumenten en innovatieve korte-keten-producenten

“Voedselteams is een beweging van burgers die meer controle willen over hoe hun voedsel geproduceerd wordt. Elk Voedselteam is een groepje consumenten dat voedsel koopt bij producenten uit hun buurt. Die bepalen zelf hun eerlijke prijs, rekening houdend met hun kosten én de milieukost van hun producten.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? Coördinator Sofie Vanthournout geeft tekst en uitleg.

Lees meer »

De moeilijkheden van landbouwers hier en in Afrika

Wat brengt de kleine boeren uit het noordelijk en zuidelijk halfrond samen? Veel meer dan we denken. Liefde voor het land en de strijd voor een eerlijker loon behoren daar zeker toe. Bovendien zijn Nathalie en Djakaridja het levende bewijs dat ons voedselmodel gebaseerd is op een wereldwijde onderwaardering van de boerenstiel. Een gesprek

Lees meer »

AMAP: bioproducten uit Benin

“Waarom zou in Benin niet kunnen, wat in Frankrijk wel kan?” Met dat idee keerde Edgar Deguenon in 2008 terug na een stage in Frankrijk. Hij had er kennis gemaakt met tal van projecten rond biolandbouw en korteketenverkoop. Die zouden bovendien ook oplossingen kunnen aanreiken voor een aantal problemen waar Beninese boeren mee geconfronteerd worden, zoals het hoge gebruik van pesticiden in de velden en de gezondheidsproblemen die daar het gevolg van zijn. Of de lange ketens met vele tussenpersonen, wat leidt tot veel druk op de boeren en lage prijzen. Tien jaar later is AMAP een kleine organisatie die op zoek gaat naar een binnenlandse markt voor bioproducten en pioniert in het verbinden van producenten en consumenten.

Lees meer »

Ethiquable

Met een gevarieerd aanbod voedingsproducten is Ethiquable op een paar jaar tijd een onmisbare fairtradespeler geworden in België, zowel in gespecialiseerde winkels als in supermarkten. Zo biedt ze belangrijke afzetmogelijkheden aan producenten uit het Zuiden en verhoogt ze de zichtbaarheid fair trade.

Lees meer »

Marketingexpertise essentieel bij ketenaanpak

De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.