Ethische sneakers
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Volgens Sandra Rothenberger, docent marketing aan Solvay Brussels School, zullen ethische sneakers dezelfde weg opgaan als de biologische voeding, maar dan sneller.
Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.
Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.
Meer dan 70 jaar geleden begon Jules Clarysse met de productie van badtextiel op zeer kleine schaal. Vandaag is Clarysse N.V. Europees marktleider en produceert het jaarlijks 20 miljoen handdoeken, waarvan in 2014 één vijfde fairtradebadtextiel. Ook tijdens de crisis is Clarysse blijven geloven en investeren in duurzaamheid.
Op 24 april 2013 stortte in een industriële buitenwijk van Dhaka de zes verdiepingen in van het Rana Plazacomplex. Tussen de stapels kleren voor de Europese en Amerikaanse markt werden 1138 Bengaalse arbeiders dood aangetroffen. Aziës grootste industriële ramp na Bhopal legde een foute bouwconstructie bloot, maar ook de race to the bottom in de textielsector, ditmaal met dodelijke afloop. Ondertussen zijn we anderhalf jaar later. Wat is het antwoord van overheden, bedrijven, vakbonden en ngo’s? Heeft de consument duurzame alternatieven?
Textieldrukatelier ACP, dat fair trade promo- en werkkledij bedrukt en verkoopt, voelt zowel het aanbod van als de vraag naar duurzame kledij toenemen. “Veel klanten informeren naar de meest duurzame keuze, maar als het er op aankomt kiezen zelfs de meest geëngageerde organisaties voor de goedkoopste optie. Dat is soms heel frustrerend,” zegt zaakvoerder Dirk Piret.
Vijf jaar geleden startte Nancy De Poorter met een cadeautjeswinkel en webshop in Zammel, bij Geel. Haar passie voor geschenken die op een eerlijke manier tot stand komen, ontdekte ze als vrijwilliger bij de wereldwinkel van Westerlo, waar de nadruk vooral op voeding lag. Meer dan Mooi groeide al snel uit van een winkel voor fairtradegeschenken en interieurspulletjes tot een fairtradekledingzaak waar ook bio van belang is.
Tanzania en Kenia kennen een groeiende middenklasse waardoor ook de vraag naar unieke modeaccessoires en woondecoratie van hoge kwaliteit toeneemt. In deze studie onderzoeken we het profiel van mogelijke klanten. We peilen naar de gewoontes en attitudes in hun aankoopgedrag. Daarnaast bekijken we de heersende trends op vlak van modeaccessoires en woondecoratie. We onderzoeken eveneens de kennis en houding ten opzichte van fairtrade(producten).
Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.
Schoenenmerken die claimen dat ze eerlijk en/of ecologisch zijn, zien we de laatste jaren steeds meer. Sommige merken zijn zelfs belangrijke spelers geworden op deze
Volgens Sandra Rothenberger, docent marketing aan Solvay Brussels School, zullen ethische sneakers dezelfde weg opgaan als de biologische voeding, maar dan sneller.
Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.
Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.
Meer dan 70 jaar geleden begon Jules Clarysse met de productie van badtextiel op zeer kleine schaal. Vandaag is Clarysse N.V. Europees marktleider en produceert het jaarlijks 20 miljoen handdoeken, waarvan in 2014 één vijfde fairtradebadtextiel. Ook tijdens de crisis is Clarysse blijven geloven en investeren in duurzaamheid.
Op 24 april 2013 stortte in een industriële buitenwijk van Dhaka de zes verdiepingen in van het Rana Plazacomplex. Tussen de stapels kleren voor de Europese en Amerikaanse markt werden 1138 Bengaalse arbeiders dood aangetroffen. Aziës grootste industriële ramp na Bhopal legde een foute bouwconstructie bloot, maar ook de race to the bottom in de textielsector, ditmaal met dodelijke afloop. Ondertussen zijn we anderhalf jaar later. Wat is het antwoord van overheden, bedrijven, vakbonden en ngo’s? Heeft de consument duurzame alternatieven?
Textieldrukatelier ACP, dat fair trade promo- en werkkledij bedrukt en verkoopt, voelt zowel het aanbod van als de vraag naar duurzame kledij toenemen. “Veel klanten informeren naar de meest duurzame keuze, maar als het er op aankomt kiezen zelfs de meest geëngageerde organisaties voor de goedkoopste optie. Dat is soms heel frustrerend,” zegt zaakvoerder Dirk Piret.
Vijf jaar geleden startte Nancy De Poorter met een cadeautjeswinkel en webshop in Zammel, bij Geel. Haar passie voor geschenken die op een eerlijke manier tot stand komen, ontdekte ze als vrijwilliger bij de wereldwinkel van Westerlo, waar de nadruk vooral op voeding lag. Meer dan Mooi groeide al snel uit van een winkel voor fairtradegeschenken en interieurspulletjes tot een fairtradekledingzaak waar ook bio van belang is.
Tanzania en Kenia kennen een groeiende middenklasse waardoor ook de vraag naar unieke modeaccessoires en woondecoratie van hoge kwaliteit toeneemt. In deze studie onderzoeken we het profiel van mogelijke klanten. We peilen naar de gewoontes en attitudes in hun aankoopgedrag. Daarnaast bekijken we de heersende trends op vlak van modeaccessoires en woondecoratie. We onderzoeken eveneens de kennis en houding ten opzichte van fairtrade(producten).
Dit marktonderzoek focust op de ambachtelijke industrie in Tanzania. Het doel is gegevens te verkrijgen die producentenverenigingen zoals GOIG en andere COFTA – leden kunnen gebruiken om hun sales en marketingstrategie te formuleren en hun ondernemingen verder uit te bouwen. Het onderzoek heeft betrekking op volgende aspecten; trends, het profiel van de consument, concurrenten, verkooppunten en handelsketens en de totale raming van de markt.