TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Artikels

Cacao: van minimumprijs naar leefbaar inkomen

In 2016 steeg de mondiale cacaoproductie met 3 tot 5% dankzij gunstige weersomstandigheden. De wereldmarktprijs zakt vrijwel meteen met 30%. Die prijsdaling werd nooit doorgerekend aan de consument en de cacaoboer betaalt het gelag. Wat is dan het effect van al die duurzame labels? En waar staat Fairtrade in zijn zoektocht naar een leefbaar inkomen voor de cacaoboer?

Lees meer »

TDC en bedrijven actief in België ontmoeten elkaar

Heel wat coöperaties en kleine bedrijfjes uit de partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking actief in eerlijke of duurzame handel kregen de afgelopen jaren steun van het TDC in de vorm van financiële steun of via een coaching in marketing of business management of een combinatie van beide. Het doel is telkens het verhogen van de marktkansen van kleine
producenten. Sommige van die coöperaties bouwden
commerciële relaties op met bedrijven actief in België.

Lees meer »

Hoe duurzaam is cacao vandaag ?

Nadat de cacaoindustrie met de vinger werd gewezen omwille van de vele schandalen rond kinderarbeid op de velden en ten gevolge van de veel te lage prijzen die aan de cacaoproducenten werden betaald, namen grote bedrijven uit de chocoladesector initiatieven om de duurzaamheid te verbeteren. Hoe is de situatie vandaag, zeker nadat de cacaoprijs op de wereldmarkt het voorbije jaar een sterke daling kende?
Ondanks die moeilijke marktomstandigheden zijn er in alle cacaoregio’s coöperaties die resoluut kiezen voor een duurzame productie. Twintig ervan krijgen een duwtje in de rug van het Trade for Development Centre (TDC). Om hun hoop in beeld te brengen trekken we niet alleen naar Ghana en Ivoorkust, maar ook naar Bolivia en Vietnam.

Lees meer »

Eerlijk goud zkt klant

In Groot-Brittannië en Nederland groeit de bekendheid van eerlijk goud en zijn de eerste celebrities met fairtradejuwelen gespot. In België gaat het trager: momenteel kan je bij 16 goudsmeden en juwelen-ontwerpers terecht om kleinschalige gouddelvers in Latijns-Amerika en Afrika een duwtje in de rug te geven. We legden ons oor te luisteren bij twee van hen.

Lees meer »

Producentengroepen coachen in business management

Reeds verschillende jaren geeft TDC marketingcoaching aan coöperaties actief in eerlijke of duurzame handel. Doorheen deze sessies kwam vaak eenzelfde probleem aan het licht, namelijk de gebrekkige kennis van business management bij deze organisaties. Dit is nochtans essentieel voor het uitwerken een realistisch marketingplan.
TDC werkte daarop een nieuwe modulereeks uit, een coaching in bedrijfsbeheer. In dit artikel ontdek je de eerste ervaringen in Oeganda, Rwanda en Benin.

Lees meer »

Eerlijke en esthetisch gekleed

Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.

Lees meer »

Zuid-Africa: Fair Trade Tourism

Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.

Lees meer »

Cacao: van minimumprijs naar leefbaar inkomen

In 2016 steeg de mondiale cacaoproductie met 3 tot 5% dankzij gunstige weersomstandigheden. De wereldmarktprijs zakt vrijwel meteen met 30%. Die prijsdaling werd nooit doorgerekend aan de consument en de cacaoboer betaalt het gelag. Wat is dan het effect van al die duurzame labels? En waar staat Fairtrade in zijn zoektocht naar een leefbaar inkomen voor de cacaoboer?

Lees meer »

TDC en bedrijven actief in België ontmoeten elkaar

Heel wat coöperaties en kleine bedrijfjes uit de partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking actief in eerlijke of duurzame handel kregen de afgelopen jaren steun van het TDC in de vorm van financiële steun of via een coaching in marketing of business management of een combinatie van beide. Het doel is telkens het verhogen van de marktkansen van kleine
producenten. Sommige van die coöperaties bouwden
commerciële relaties op met bedrijven actief in België.

Lees meer »

Hoe duurzaam is cacao vandaag ?

Nadat de cacaoindustrie met de vinger werd gewezen omwille van de vele schandalen rond kinderarbeid op de velden en ten gevolge van de veel te lage prijzen die aan de cacaoproducenten werden betaald, namen grote bedrijven uit de chocoladesector initiatieven om de duurzaamheid te verbeteren. Hoe is de situatie vandaag, zeker nadat de cacaoprijs op de wereldmarkt het voorbije jaar een sterke daling kende?
Ondanks die moeilijke marktomstandigheden zijn er in alle cacaoregio’s coöperaties die resoluut kiezen voor een duurzame productie. Twintig ervan krijgen een duwtje in de rug van het Trade for Development Centre (TDC). Om hun hoop in beeld te brengen trekken we niet alleen naar Ghana en Ivoorkust, maar ook naar Bolivia en Vietnam.

Lees meer »

Eerlijk goud zkt klant

In Groot-Brittannië en Nederland groeit de bekendheid van eerlijk goud en zijn de eerste celebrities met fairtradejuwelen gespot. In België gaat het trager: momenteel kan je bij 16 goudsmeden en juwelen-ontwerpers terecht om kleinschalige gouddelvers in Latijns-Amerika en Afrika een duwtje in de rug te geven. We legden ons oor te luisteren bij twee van hen.

Lees meer »

Producentengroepen coachen in business management

Reeds verschillende jaren geeft TDC marketingcoaching aan coöperaties actief in eerlijke of duurzame handel. Doorheen deze sessies kwam vaak eenzelfde probleem aan het licht, namelijk de gebrekkige kennis van business management bij deze organisaties. Dit is nochtans essentieel voor het uitwerken een realistisch marketingplan.
TDC werkte daarop een nieuwe modulereeks uit, een coaching in bedrijfsbeheer. In dit artikel ontdek je de eerste ervaringen in Oeganda, Rwanda en Benin.

Lees meer »

Eerlijke en esthetisch gekleed

Na 20 jaar campagnevoeren zijn schone kleren meer dan een slogan. Ze bestaan en de collectie telt steeds meer maten en kleuren. Er zijn kleine initiatieven die 100% fair trade zijn, maar ook een aantal grote bedrijven springen mee op de kar en proberen hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.

Lees meer »

Zuid-Africa: Fair Trade Tourism

Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.