TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Artikels

Zuid-Africa: Fair Trade Tourism

Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.

Lees meer »

CECOFA: Robustakoffie uit Oeganda

In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika

Lees meer »

Marketingexpertise essentieel bij ketenaanpak

De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.

Lees meer »

Eerlijke en communautair toerisme

Duurzaam toerisme, eerlijk en communautair toerisme… Misschien minder bekend, maar een sector in volle ontwikkeling! Ook de Verenigde Naties benadrukken dat toerisme een positieve bijdrage kan leveren aan mens en planeet door 2017 uit te roepen tot Internationaal Jaar voor Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling. In dit artikel zet TDC vier toeristische projecten in de kijker die onze steun krijgen.

Lees meer »

Ethisch en esthetisch: eerlijke cosmetica

Ooit al gehoord van eerlijke cosmetica? Verzorgings- en schoonheidsproducten die gebruikmaken van fairtrade-ingrediënten en producenten zo de kans geven op betere levensomstandigheden voor zichzelf en hun families. Producten waarbij ethiek en esthetiek hand in hand gaan, gemaakt dóór en vóór vrouwen.
Hieronder vindt u een greep uit het aanbod.

Lees meer »

Zijn we op weg naar duurzame palmolie? De steile ambities van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie

Palmolie heeft unieke eigenschappen waardoor het een uiterst nuttig ingrediënt is voor de voedingsindustrie. Maar palmolie wordt vaak in verband gebracht met de razendsnelle ontbossing van Indonesië en Maleisië. Organisaties zoals de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie hebben de voorbije 15 jaar al verschillende stappen gezet om de teelt duurzamer te maken.

Lees meer »

Avituri: de essentie van de Grond in de Democratische Republiek Congo

Wist u dat het noordoosten van de Democratische Republiek van Congo één van de grootste producenten van aromatische oliën huist ? Avituri, een eerlijke en biologische kwekerij en distillerie, heeft dankzij de financiële steun van TDC zijn geraniumolieproductie verdubbeld en zijn aanbod uitgebreid met andere planten zoals tijm.

Lees meer »

Zuid-Africa: Fair Trade Tourism

Rond 2000 had de Zuid-Afrikaanse ngo Fair Trade Tourism (FTT) het ambitieuze plan om een eerlijk certificeringssysteem uit te werken voor toerisme, gebaseerd op criteria als eerlijk loon, waardige werkomstandigheden, een correcte verdeling van de inkomsten, respect voor het milieu en eerbied voor culturele eigenheid. Er gaat ook speciale aandacht naar de Zuid-Afrikaanse context, met thema’s als het opleiden van zwarte arbeiders, medebeheer door zwarten en sensibilisering voor hiv en aids. Bijna twee decennia later telt het land 79 gecertificeerde ‘producten’, zoals hotels, lodges, maar evengoed avontuurlijke activiteiten.

Lees meer »

CECOFA: Robustakoffie uit Oeganda

In 2015 is het Trade for Development Centre in dit verhaal gestapt. Of beter omgekeerd: CECOFA stelde zich kandidaat voor de marketingondersteuning die TDC op dat moment lanceerde voor koffiecoöperaties in Centraal-Afrika

Lees meer »

Marketingexpertise essentieel bij ketenaanpak

De landbouwprojecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) maken al geruime tijd gebruik van een “commodity chain”-benadering, waarbij de verschillende bewerkingen die nodig zijn om van een grondstof naar een afgewerkt product te gaan, aan bod komen. Deze analyse heeft dus niet alleen betrekking op de productie, maar onder andere ook op de marketing. Inderdaad, wat is het nut voor een boer om een kwaliteitsvol en duurzaam product te telen als hij het niet kan verkopen? Vandaar de noodzaak om potentiële kopers goed te identificeren en hoe beter met hen te communiceren? In het zuiden van Marokko voert BTC sinds drie jaar een programma uit op het gebied van saffraan en datum. Dit is het eerste programma waarbij het Trade for Development Centre (TDC) vanaf het begin, vanaf de formuleringsfase, betrokken is geweest om zijn marketingexpertise in te brengen.
Een korte tussentijdse evaluatie.

Lees meer »

Eerlijke en communautair toerisme

Duurzaam toerisme, eerlijk en communautair toerisme… Misschien minder bekend, maar een sector in volle ontwikkeling! Ook de Verenigde Naties benadrukken dat toerisme een positieve bijdrage kan leveren aan mens en planeet door 2017 uit te roepen tot Internationaal Jaar voor Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling. In dit artikel zet TDC vier toeristische projecten in de kijker die onze steun krijgen.

Lees meer »

Ethisch en esthetisch: eerlijke cosmetica

Ooit al gehoord van eerlijke cosmetica? Verzorgings- en schoonheidsproducten die gebruikmaken van fairtrade-ingrediënten en producenten zo de kans geven op betere levensomstandigheden voor zichzelf en hun families. Producten waarbij ethiek en esthetiek hand in hand gaan, gemaakt dóór en vóór vrouwen.
Hieronder vindt u een greep uit het aanbod.

Lees meer »

Zijn we op weg naar duurzame palmolie? De steile ambities van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie

Palmolie heeft unieke eigenschappen waardoor het een uiterst nuttig ingrediënt is voor de voedingsindustrie. Maar palmolie wordt vaak in verband gebracht met de razendsnelle ontbossing van Indonesië en Maleisië. Organisaties zoals de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie hebben de voorbije 15 jaar al verschillende stappen gezet om de teelt duurzamer te maken.

Lees meer »

Avituri: de essentie van de Grond in de Democratische Republiek Congo

Wist u dat het noordoosten van de Democratische Republiek van Congo één van de grootste producenten van aromatische oliën huist ? Avituri, een eerlijke en biologische kwekerij en distillerie, heeft dankzij de financiële steun van TDC zijn geraniumolieproductie verdubbeld en zijn aanbod uitgebreid met andere planten zoals tijm.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.