TDC is een programma van Enabel, het Belgisch Ontwikkelingsagentschap.

Interviews

Vital: de zoete smaak van eerlijke nougat

Montélimar staat bekend als de bakermat van de nougat, maar de oorsprong van het zoete notentaartje ligt in het oude Perzië, waar noten en honing overvloedig aanwezig waren. Via de Arabieren veroverde het de Mediterrane landen, maar om een of andere reden nooit het Noorden. De man die deze delicatesse 90 jaar geleden in België introduceerde, Vital, gaf zijn naam aan het bedrijf, dat sinds een paar jaar ook eerlijke nougat in het gamma heeft.

Lees meer »

Eerlijke handel op grote schaal: Delhaize maakt mee het verschil

Delhaize biedt een zeventigtal fairtradeproducten aan, waarvan koffie, thee, suiker, koekjes, groenten en fruit de voornaamste zijn. In de periode rond Sinterklaas of Pasen biedt de supermarktketen ook eerlijke chocolade figuurtjes aan. Naast eerlijke producten van het eigen merk vind je er ook lekkers van onder meer Oxfam, Candico en Ben & Jerry’s. Delhaize werkt al meer dan 25 jaar samen met Fairtrade Belgium en de verdere ondersteuning van duurzame handel is een essentieel onderdeel van hun strategie.

Lees meer »

Dimabel: bio en fairtrade als meerwaarde voor wafels

Begin 2000 namen Didier Clarisse en zijn vrouw een artisanale wafelbakkerij over. Ze wilden het bedrijf uitbreiden, maar al snel was duidelijk dat de grote industriële markt niet voor hen was weggelegd en kozen ze voor een specifieke en kwalitatieve aanpak. Na even de markt afgetast te hebben maakten ze de overstap naar biologische wafels, kort daarna ook naar fair trade.

Lees meer »

New Tree, chocolade om oprecht van te genieten

Teruggeven wat je neemt, dat is de missie van New Tree. Het Belgische bedrijf wil niet zomaar chocolade maken, nee, het maakt gezonde chocolade met verrassende smaken én in ruil voor al dat lekkers dat de aarde ons schenkt zet het zich in voor een groenere en socialere wereld. Dat chocolade gezond is wisten we al, maar dat het ook verantwoord en duurzaam kan zijn, is nieuw. Dat vraagt om een woordje uitleg.

Lees meer »

De (h)eerlijke koffie van Java

Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.

Lees meer »

Colruyt Group: Stap voor stap verduurzamen

Met zijn merken Colruyt, Bio-Planet en Okay blijft Colruyt Group een van de belangrijkste spelers in de distributiesector in België. Besteedt deze groei- en winstgerichte holding ook aandacht aan duurzame handel? Blijkbaar wel. Naast het aanbod van fairtrade producten, lanceert Colruyt Group al enkele jaren “kettingprojecten”, waarin het streeft naar een duurzamere keten van producent tot consument.

Lees meer »

Beyers: respect voor mens en natuur, van boon tot kopje

Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.

Lees meer »

Puro koffie redt regenwoud

Jaarlijks worden er wereldwijd miljoenen kilo’s Puro Fairtrade Coffee verkocht. Voor CEO Frans Van Tilborg gaat ondernemen niet enkel om geld verdienen. Het gaat ook om de mensen en de planeet. Daarom wordt met een deel van de omzet van de fairtradekoffie bedreigd regenwoud gekocht. Sinds de lancering tien jaar geleden kon Puro al meer dan 10.000 voetbalvelden regenwoud aankopen en duurzaam beschermen.

Lees meer »

Vital: de zoete smaak van eerlijke nougat

Montélimar staat bekend als de bakermat van de nougat, maar de oorsprong van het zoete notentaartje ligt in het oude Perzië, waar noten en honing overvloedig aanwezig waren. Via de Arabieren veroverde het de Mediterrane landen, maar om een of andere reden nooit het Noorden. De man die deze delicatesse 90 jaar geleden in België introduceerde, Vital, gaf zijn naam aan het bedrijf, dat sinds een paar jaar ook eerlijke nougat in het gamma heeft.

Lees meer »

Eerlijke handel op grote schaal: Delhaize maakt mee het verschil

Delhaize biedt een zeventigtal fairtradeproducten aan, waarvan koffie, thee, suiker, koekjes, groenten en fruit de voornaamste zijn. In de periode rond Sinterklaas of Pasen biedt de supermarktketen ook eerlijke chocolade figuurtjes aan. Naast eerlijke producten van het eigen merk vind je er ook lekkers van onder meer Oxfam, Candico en Ben & Jerry’s. Delhaize werkt al meer dan 25 jaar samen met Fairtrade Belgium en de verdere ondersteuning van duurzame handel is een essentieel onderdeel van hun strategie.

Lees meer »

Dimabel: bio en fairtrade als meerwaarde voor wafels

Begin 2000 namen Didier Clarisse en zijn vrouw een artisanale wafelbakkerij over. Ze wilden het bedrijf uitbreiden, maar al snel was duidelijk dat de grote industriële markt niet voor hen was weggelegd en kozen ze voor een specifieke en kwalitatieve aanpak. Na even de markt afgetast te hebben maakten ze de overstap naar biologische wafels, kort daarna ook naar fair trade.

Lees meer »

New Tree, chocolade om oprecht van te genieten

Teruggeven wat je neemt, dat is de missie van New Tree. Het Belgische bedrijf wil niet zomaar chocolade maken, nee, het maakt gezonde chocolade met verrassende smaken én in ruil voor al dat lekkers dat de aarde ons schenkt zet het zich in voor een groenere en socialere wereld. Dat chocolade gezond is wisten we al, maar dat het ook verantwoord en duurzaam kan zijn, is nieuw. Dat vraagt om een woordje uitleg.

Lees meer »

De (h)eerlijke koffie van Java

Van één van de grootste foodservice bedrijven in België verwacht je een puur op cijfers gerichte mentaliteit. Maar Java weet ondernemerschap te verzoenen met de overtuiging dat rijkdom globaal moet worden herverdeeld. Het familiebedrijf doet dit vooral door Fairtradekoffie aan te bieden die wordt gebrand in hun uiterst duurzame branderij in Rotselaar.

Lees meer »

Colruyt Group: Stap voor stap verduurzamen

Met zijn merken Colruyt, Bio-Planet en Okay blijft Colruyt Group een van de belangrijkste spelers in de distributiesector in België. Besteedt deze groei- en winstgerichte holding ook aandacht aan duurzame handel? Blijkbaar wel. Naast het aanbod van fairtrade producten, lanceert Colruyt Group al enkele jaren “kettingprojecten”, waarin het streeft naar een duurzamere keten van producent tot consument.

Lees meer »

Beyers: respect voor mens en natuur, van boon tot kopje

Koffie is, na aardolie, het grootste exportproduct ter wereld. Het wordt bijna uitsluitend in ontwikkelingslanden geteeld. De koffiehandel heeft dus een enorme impact op de arbeids- en leefomstandigheden van de lokale koffieproducenten, hun families en de natuur, zo staat te lezen op de website van Beyers. De koffiebranderij biedt een breed gamma van duurzame koffie aan, goed voor 40% van het totale volume.

Lees meer »

Puro koffie redt regenwoud

Jaarlijks worden er wereldwijd miljoenen kilo’s Puro Fairtrade Coffee verkocht. Voor CEO Frans Van Tilborg gaat ondernemen niet enkel om geld verdienen. Het gaat ook om de mensen en de planeet. Daarom wordt met een deel van de omzet van de fairtradekoffie bedreigd regenwoud gekocht. Sinds de lancering tien jaar geleden kon Puro al meer dan 10.000 voetbalvelden regenwoud aankopen en duurzaam beschermen.

Lees meer »

Zoeken

  • Filter op inhoud

  • Filter op sector

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van alle nieuws en activiteiten van TDC.

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring zo aangenaam mogelijk te maken.