Het potentieel van lokale transformatie van cacao in Ivoorkust
TDC liet een studie uitvoeren naar het potentieel voor lokale cacaoverwerking in Ivoorkust. Veel Ivoriaanse coöperaties die momenteel cacaobonen verkopen, dromen ervan om waarde toe te
TDC liet een studie uitvoeren naar het potentieel voor lokale cacaoverwerking in Ivoorkust. Veel Ivoriaanse coöperaties die momenteel cacaobonen verkopen, dromen ervan om waarde toe te
In deze publicatie presenteert TDC een heel aantal Belgische en Europese initiatieven die onder lokale fair trade kunnen vallen.
Er wordt ook een analyse gemaakt en een typologie opgesteld waarbij de verschillende initiatieven met mekaar worden vergeleken, vb. qua organisatie, productieproces, prijsbepaling…
De publicatie kreeg een update in 2023.
Tijdens de Week van de Fair Trade 2022 lanceert de Belgische koffiebrander Koffie/Cafés Rombouts ‘Virunga Coffee’, een fairtradekoffie gemaakt in samenwerking met de koffieboeren van het Virunga National Park in Congo.
Sinds 2020 steunt TDC twee coöperaties in de regio die koffie leveren aan Rombouts.
TDC-Enabel bestelde een studie die de operationele, financiële en commerciële procedures en implicaties moet verduidelijken voor Ivoriaanse cacaocoöperaties die van een “lokale” coöperatie willen overschakelen op een “export”coöperatie. De studie toont dat export is voorbehouden aan goed georganiseerde coöperaties die winstgevend zijn in hun huidige activiteiten.
In het kader van de Week van de Fair Trade 2021 bestelde Enabel een barometer om de verantwoorde consumptie van Belgen in kaart te brengen.
62% van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven en consumeren met het oog op de volgende generaties. Maar de helft van de Belgen blijft wel trouw aan zijn of haar vertrouwde merken in de supermarkt (vooral de jongeren).
TDC voert tweejaarlijks een barometer uit rond eerlijke handel. Deze enquête peilt naar de bekendheid van fair trade in België en naar de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak. In dit artikel zoemen we in op de mening en het gedrag van de Brusselaars.
Om de twee jaar publiceert het Trade for Development Centre een barometer over fair trade, een enquête die tot doel heeft de bekendheid van eerlijke handel in België en de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak in kaart te brengen. Dit jaar werden vragen gesteld over veranderingen in het aankoopgedrag naar aanleiding van de Covid-19-crisis.
De barometer van dit jaar, werd uitgevoerd door Incidence in opdracht van het Trade for Development Centre. De online enquête werd uitgevoerd tussen 30 juni en 02 augustus 2020 bij 1.212 personen tussen 16 en 80 jaar oud die in België wonen. De maximale foutmarge voor deze steekproef is 2,8%.
Het Trade for Development Centre van Enabel volgt de evoluties van fair trade en duurzame handel. Om een beeld te kunnen schetsen van hoe Belgen
Deze presentatie geeft een overzicht van de voor- en nadelen van Fairtrade, Utz en Rainforest Alliance certificeringen in de cacaosector.
In opdracht van TDC voerde Dedicated een kleine enquête uit om zich een beeld te vormen van de mening, houding en het aankoopgedrag van de publieke sector. Van de 14 respondenten gaven er 11 aan belang te hechten aan fair trade. Twaalf onder hen zeiden ook effectief fair trade te kopen voor consumptie op de werkvloer.
TDC liet een studie uitvoeren naar het potentieel voor lokale cacaoverwerking in Ivoorkust. Veel Ivoriaanse coöperaties die momenteel cacaobonen verkopen, dromen ervan om waarde toe te
In deze publicatie presenteert TDC een heel aantal Belgische en Europese initiatieven die onder lokale fair trade kunnen vallen.
Er wordt ook een analyse gemaakt en een typologie opgesteld waarbij de verschillende initiatieven met mekaar worden vergeleken, vb. qua organisatie, productieproces, prijsbepaling…
De publicatie kreeg een update in 2023.
Tijdens de Week van de Fair Trade 2022 lanceert de Belgische koffiebrander Koffie/Cafés Rombouts ‘Virunga Coffee’, een fairtradekoffie gemaakt in samenwerking met de koffieboeren van het Virunga National Park in Congo.
Sinds 2020 steunt TDC twee coöperaties in de regio die koffie leveren aan Rombouts.
TDC-Enabel bestelde een studie die de operationele, financiële en commerciële procedures en implicaties moet verduidelijken voor Ivoriaanse cacaocoöperaties die van een “lokale” coöperatie willen overschakelen op een “export”coöperatie. De studie toont dat export is voorbehouden aan goed georganiseerde coöperaties die winstgevend zijn in hun huidige activiteiten.
In het kader van de Week van de Fair Trade 2021 bestelde Enabel een barometer om de verantwoorde consumptie van Belgen in kaart te brengen.
62% van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven en consumeren met het oog op de volgende generaties. Maar de helft van de Belgen blijft wel trouw aan zijn of haar vertrouwde merken in de supermarkt (vooral de jongeren).
TDC voert tweejaarlijks een barometer uit rond eerlijke handel. Deze enquête peilt naar de bekendheid van fair trade in België en naar de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak. In dit artikel zoemen we in op de mening en het gedrag van de Brusselaars.
Om de twee jaar publiceert het Trade for Development Centre een barometer over fair trade, een enquête die tot doel heeft de bekendheid van eerlijke handel in België en de mening en het gedrag van de Belgen op dit vlak in kaart te brengen. Dit jaar werden vragen gesteld over veranderingen in het aankoopgedrag naar aanleiding van de Covid-19-crisis.
De barometer van dit jaar, werd uitgevoerd door Incidence in opdracht van het Trade for Development Centre. De online enquête werd uitgevoerd tussen 30 juni en 02 augustus 2020 bij 1.212 personen tussen 16 en 80 jaar oud die in België wonen. De maximale foutmarge voor deze steekproef is 2,8%.
Het Trade for Development Centre van Enabel volgt de evoluties van fair trade en duurzame handel. Om een beeld te kunnen schetsen van hoe Belgen
Deze presentatie geeft een overzicht van de voor- en nadelen van Fairtrade, Utz en Rainforest Alliance certificeringen in de cacaosector.
In opdracht van TDC voerde Dedicated een kleine enquête uit om zich een beeld te vormen van de mening, houding en het aankoopgedrag van de publieke sector. Van de 14 respondenten gaven er 11 aan belang te hechten aan fair trade. Twaalf onder hen zeiden ook effectief fair trade te kopen voor consumptie op de werkvloer.